علوم ورزشی پودر ORS چیست؟ ORS چه مزایایی برای ورزشکاران دارد؟


آنچه در این مقاله می خوانید

کم آبی بدن ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد و در برخی موارد می تواند باعث اورژانس شود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. تا پنجاه سال پیش ، هیچ راهی مناسب برای آبرسانی فوری به یک فرد کم آب وجود نداشت. اما اکنون با تولید پودر ORS ، هیدراتاسیون کارآمد و سریع امکان پذیر است. فرمول این نمک ها بر اساس درک فیزیولوژی گوارش است. برخلاف تصور بسیاری از مردم ، نوشیدنی های ورزشی در آبرسانی به افرادی که دچار کم آبی خطرناک هستند م effectiveثر نیستند.

حاکی از
باید خوانده شود:

علائم کم آبی بدن ؛ چگونه بفهمیم بدن ما دچار کم آبی شده است؟

پودر ORS چیست؟

پودر خوراکی (نمک های آبگیری دهان) به طور کلی حاوی هیدراتاسیون درمانی بدن از جمله نمک و مایعات خوراکی است که برای آبرسانی به بدن کم آب استفاده می شود.

کم آبی بدن در نتیجه از دست دادن بیش از حد مایعات رخ می دهد. اسهال و استفراغ شایع ترین علل کم آبی بدن هستند ، اما ورزش همچنین می تواند فرد سالم را دچار کم آبی کند. کم آبی خفیف می تواند باعث سرگیجه و اختلال شود. کم آبی شدید نیز می تواند منجر به بی حالی ، ضعف ، غش و مرگ شود.

اگر بدن شما به شدت دچار کم آبی شده است ، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای آب رسانی مجدد داشته باشید. در موارد خفیف ، آب رسانی مجدد در خانه نیز می تواند مثر باشد. پودر ORS یک انتخاب خوب برای هیدراتاسیون برای درمان آب رسانی مجدد است.

ما می دانیم که امروز طبیعی است ، اما تا 50 سال پیش چنین درمانی وجود نداشت. تکنیک آب رسانی مجدد دهان (درمان) توسط محققان در بنگلادش برای درمان بیماری همه گیر (وبا) در کشور آنها توسعه داده شد. قربانیان وبا نه در اثر عفونت بلکه در اثر اسهال کنترل نشده و از دست دادن مقدار زیادی مایعات جان خود را از دست دادند. تا زمانی که آب رسانی مجدد انجام نشود ، درمان م deثر یک فرد کم آب ممکن نبود.

مزایای ORS

جذب نمک

اساس آب رسانی دهانی به اندازه کافی ساده است: هنگامی که فرد دچار اسهال می شود ، مایعات آنقدر سریع از روده ها عبور می کنند که شانس جذب آنها وجود ندارد. اما روده ها یک ناقل سدیم-گلوکز در سطح خود دارند. پروتئینی که نمک را در حضور گلوکز بسیار بهتر جذب می کند. آب رسانی دهانی فقط یک ترکیب ساده اما مناسب از نمک ، آب و گلوکز است که جذب نمک را به حداکثر می رساند.

اسمولاریته و پویایی مایعات

اسمولاریته معیاری است برای اندازه گیری مقدار یک ماده در یک مایع در مایع. هرچه اسمولاریته بیشتر باشد ، فشار اسمزی روی مایع بیشتر است ، بنابراین اگر محلول اسمولاریته بالا در کنار محلول اسمولاریته کم قرار گیرد ، مایع از محلول اسمولاریته کم به محلول اسمولاریته بالا منتقل می شود. همان اسمولاریته را پیدا کنید.

این پدیده پیامدهای خوبی برای جذب مایعات توسط بدن دارد: اگر مایع موجود در روده ها از نظر اسمزی بیشتر از خون شما باشد ، مایعات را به سمت شما کشانده و آب بدن شما را کم می کند. نمک های آبگیری دهانی دارای ساختار اسمزی هستند که شبیه خون شما است و بنابراین وقتی وارد جریان خون می شوند. آنها آنجا می مانند و شما فوراً دچار کم آبی می شوید.

حاکی از
باید خوانده شود:

ما بهترین نوشیدنی ورزشی را برای بعد از تمرین ارائه می دهیم

چرا نوشیدنی های ورزشی نمی توانند کم آبی شدید را برطرف کنند؟

اکنون که از پروتئین های فرستنده و پویایی مایعات مطلع شده اید ، باید بفهمید که چرا نوشیدنی های ورزشی به کاهش آب بدن کمک نمی کنند و برخلاف تصور عموم م effectiveثر نیستند ، زیرا راه حل های عالی برای آب رسانی مجدد هستند.

نسبت قند به نمک در اکثر نوشیدنی های ورزشی به طرز وحشتناکی زیاد است و می توانید مقداری نمک جذب کنید ، اما مقدار زیادی شکر (مواد فعال اسمزی) را جذب می کنید که در صورت وجود نمک اضافی جذب نشده و منجر به مقدار زیادی از آن می شود. روده ها را از بین می برد و کم آبی بدن شما تشدید می شود.

نحوه استفاده از پودر ORS برای تمرینات و مسابقات

  • یک چهارم محتویات یک کیسه ORS را به یک بطری 20 اونسی آب جوشیده سرد اضافه کنید.
  • بطری را خوب تکان دهید تا پودر کاملاً حل شود.
  • این محلول را به میزان لازم در حین ورزش بنوشید.
  • میزان تعریق خود را هنگام ورزش محاسبه کرده و به طور منظم آب بنوشید تا مایعات از دست رفته را جایگزین کنید.

عوارض جانبی پودر ORS

عوارض جانبی نادر

  • آلکالوز (افزایش ارزش قلیایی در خون)
  • افزایش کلسیم در خون
  • احتباس آب

چرا پودر ORS انتخاب خوبی برای ورزشکاران است؟

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که زیاد در باشگاه عرق می کنید ، می توانید یک بطری محلول ORS با خود همراه داشته باشید تا پس از پایان تمرینات خود دچار بی حالی و کم آبی نشوید. امروزه تولید پودر ORS کار دشواری نیست زیرا بسیاری از تولیدکنندگان آن را به بازار آورده و راهنمایی در استفاده از آن ارائه می دهند.

بهبودی بعد از تمرین و تمرین طولانی: آب رسانی مجدد و تعادل الکترولیت

بازگشت کامل و فوری مایعات از دست رفته به بدن پس از ورزش ، بخش مهمی از روند بازیابی است ، به ویژه در هوای گرم و مرطوب که تعریق زیاد است. آب رسانی مجدد پس از ورزش تنها در صورتی امکان پذیر است که الکترولیت های از دست رفته در اثر تعریق جایگزین شوند. با این حال ، میزان الکترولیت های از دست رفته در عرق از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. هیچ دستورالعمل کلی برای میزان الکترولیت های قابل پر شدن نمی توان ارائه داد.

آب رسانی بهتر است اگر میزان الکترولیت هایی که از یک نوشیدنی دریافت می کنید برابر با میزان الکترولیت های از دست رفته از طریق عرق (در ورزش) باشد. ترکیب عرق نه تنها در انسان بسیار متفاوت است ، بلکه با توجه به مدت زمان تمرین و تأثیر شرایط آب و هوایی نیز متفاوت است.

حاکی از
باید خوانده شود:

چگونه ورزشکاران الکترولیت های ضروری مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت می کنند؟

برای هیدراتاسیون م afterثر پس از ورزش در هوای گرم و مرطوب ، نوشیدنی مصرفی باید حاوی مقدار نسبتاً زیادی سدیم و در صورت امکان مقداری پتاسیم باشد. افزودن مقدار کمی کربوهیدرات (کمتر از 2)) همچنین می تواند جذب سدیم و آب را از روده افزایش دهد.

میزان نوشیدنی که می خورید باید بیشتر از میزان عرق ریخته شده شما باشد. بسیاری از مردم در واقع می توانند مایعات زیادی را از طریق عرق از دست بدهند ، بنابراین باید مایعات زیادی نیز بنوشند ، و اگر طعم و مزه نسبتاً خوبی داشته باشد ، ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر یک فرد کم آب قادر به غذا خوردن باشد ، آب به تنهایی برای هیدراتاسیون کافی است ، زیرا غذایی که می خورد الکترولیت های از دست رفته را تشکیل می دهد. با این حال ، در بسیاری از موارد فرد نمی تواند غذا بخورد ، در چنین مواردی الکترولیت ها باید در نوشیدنی گنجانده شوند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منابع: ncbi + livestrong + runnersevent + webmd + medium


No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/