علوم ورزشی تفاوت رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کتوژنیک چیست؟


رژیم کتوژنیک (رژیم کتو) مصرف کربوهیدرات روزانه را به 50 گرم در روز یا 5 درصد از انرژی دریافتی محدود می کند ، در حالی که رژیم کم کربوهیدرات تعریف خاصی ندارد. تصور مردم از رژیم کم کربوهیدرات در افراد مختلف بسیار متفاوت است.

در حقیقت ، درصد مواد مغذی در رژیم کتوژنیک به شرح زیر است: 5٪ کربوهیدرات ، 15٪ پروتئین و 80٪ چربی. این درصدها از تحقیقات اخیر انجام شده در دانشگاه کمبریج گرفته شده است.

این تفاوت اصلی بین رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کم کربوهیدرات است که در آن مقدار محدودی کربوهیدرات ، گلوکز و مغز کاهش می یابد. در این مرحله ، سازگاری با کتو اتفاق می افتد و بدن از متابولیسم کربوهیدرات دور می شود و اغلب به متابولیسم چربی هم در حالت استراحت و هم در حین فعالیت بدنی وابسته است.

با این حال ، سیستم عصبی مرکزی و مغز قادر به عبور اسیدهای چرب از سد خونی مغزی نیستند و سرانجام غلظت کتون های خون (b-hydroxybutyrate ، استو استات و استون) به 2 میلی مول در لیتر یا بیشتر افزایش می یابد. به همین دلیل است که فرد در اولین روزهای رژیم کتوژنیک احساس خستگی ، بی حالی ، تنبلی و عدم تمرکز می کند.

کتوز و کتون ها

اجسام کتون منبع اصلی انرژی در هنگام ناشتا یا محدودیت مصرف کربوهیدرات (50 گرم در روز) هستند و در کبد تولید می شوند. کتونها عمدتا نقش مهمی در افزایش آنزیمهای تنظیم کننده سازگاری با تمرینات استقامتی دارند.

علاوه بر این ، کتونها ممکن است در کنترل مصرف غذا در قسمتهای خاصی از مغز (هیپوتالاموس) که این کار را انجام می دهند و مسیری که با هورمونهای تنظیم گرسنگی مانند گرلین تداخل دارد ، نقش داشته باشند.

خوردن بیش از 50 گرم کربوهیدرات به احتمال زیاد از کتوز و سازگاری کتو جلوگیری می کند. با این حال ، پروتئین به دلیل وجود برخی اسیدهای آمینه (چندین اسید آمینه از پروتئین هایی که به عنوان اجزای سازنده بدن عمل می کنند) که به گلوکز تبدیل می شوند ، بیش از 25 درصد از همان فرایند را مصرف می کند. بنابراین ، تنظیم میزان پروتئین در رژیم غذایی بسیار مهم است زیرا میزان کربوهیدرات ها نقش مهمی در رژیم کتوژنیک مناسب و سازگاری با چربی دارد.

رژیم کم کربوهیدرات یا کتوژنیک برای تمرینات استقامتی

هدف اصلی هر برنامه تمرینی استقامتی افزایش ظرفیت چربی سوزی ماهیچه ها است که باعث بهبود عملکرد این ورزش می شود. هر دو رژیم کتوژنیک و رژیم غذایی کم کربوهیدرات باعث این امر می شوند ، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این عملکرد را بهبود می بخشد.

به عنوان مثال ، در آزمایشگاه نشان داده شده است که تنها یک رژیم کتوژنیک 10 روزه میزان چربی سوزی در حین ورزش را چهار برابر می کند ، اما پیامدهای این انتقال برای بهترین عملکرد ، کاملاً بر اساس حدس و گمان است.

برخی معتقدند که این افزایش چربی سوزی منجر به افزایش کاهش وزن می شود. با این حال ، پذیرفته شده است که در صورت کمبود کالری ، کاهش وزن رخ می دهد. براساس شواهد موجود ، هنگام مقایسه دو رژیم غذایی با مقادیر مختلف کالری ، یکی با تراز انرژی مثبت و دیگری با تراز انرژی منفی ، تنها رژیم کتوژنیک با تراز انرژی منفی منجر به کاهش وزن می شود.

مزایا و برنامه های کاربردی

رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن به مدت کوتاه بسیار مثر است. یکی از مزایای این نوع رژیم غذایی ، محتوای بالای پروتئین است. 1.5 گرم پروتئین در هر. کیلوگرم وزن بدن در رژیم غذایی به حفظ توده و قدرت عضلانی و کاهش چربی بدن کمک می کند. همچنین مشاهده شده است که رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کتوژنیک با روشن کردن کلید متابولیک و افزایش شدت و مقدار آن ، تمرین خستگی عضلات را افزایش می دهند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منبع: myprotein


No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/