علوم ورزشی تفاوت بین پروتئین های حیوانی و گیاهی چیست؟ کدام بهتر است؟


آنچه در این مقاله می خوانید

وقتی صحبت از تفاوت بین پروتئین های حیوانی و گیاهی می شود. طرفداران هر کدام می خواهند نوع پروتئین مصرفی خود را با معرفی مزایای خود بهتر نشان دهند ، اما در نهایت چه نوع پروتئینی مفید است؟

پروتئین گیاهی اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است و دلیل خوبی برای این شهرت وجود دارد. افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند رژیم غذایی خود را به گیاهخواری ترجیح می دهند و برای انتخاب های خود پاداش دریافت می کنند. پروتئین گیاهی تمیزتر و عاری از مواد شیمیایی است و بازار را به خود اختصاص داده است.

اما همه این تبلیغات چه می گویند؟ چه چیزی باعث می شود پروتئین گیاهی منبع پروتئین بسیاری از ورزشکاران و سایرین باشد؟ مهمتر از همه ، بزرگترین تفاوت بین پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی چیست و کدام را برای مصرف طولانی مدت خود انتخاب کنید؟

نیازی به گفتن نیست که گیاهان بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی سالم و زندگی ما هستند. البته پروتئین حیوانی نیز فواید زیادی دارد. اما آیا مزایای آن بیشتر از مزایای آن است؟ ما در مورد هر یک از این پروتئین ها و نحوه تأثیر آنها بر سلامت کلی ما صحبت خواهیم کرد و اینکه کدام یک از آنها برای نیازهای خاص ما مناسب است.

قبل از تعریف نوع خاصی از پروتئین ، ابتدا باید بدانیم پروتئین چیست. پروتئین ها مولکول های بزرگی هستند که از زنجیره های طولانی اسیدهای آمینه تشکیل شده اند. اسیدهای آمینه علاوه بر اینکه بلوک های سازنده پروتئین ها هستند ، وظیفه تنظیم عملکردهایی مانند تکثیر DNA ، حرکت مولکولی و تسریع واکنشهای متابولیک را نیز بر عهده دارند. پروتئین ها از نظر ترتیب و ترتیب اسیدهای آمینه متفاوت هستند.

پروتئین در رژیم غذایی ما مهم است و از آنجا که ما نمی توانیم تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز برای زنده ماندن را تولید کنیم ، باید مقداری از آن را از طریق تغذیه دریافت کنیم. 9 اسید آمینه ضروری وجود دارد که بدن نمی تواند به تنهایی آنها را تولید کند و اینجاست که نقش پروتئین در تغذیه مشخص می شود. پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی ، شیر ، تخم مرغ و پنیر حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند و پروتئین کامل محسوب می شوند.

منبع ناقص پروتئین منبعی است که فاقد یک یا چند اسید آمینه ضروری است. به عنوان مثال ، برخی از پروتئین های گیاهی معمولاً دارای مقدار کمی متیونین ، تریپتوفان ، لیزین و ایزولوسین هستند. پروتئین های مکمل دو یا چند پروتئین ناقص هستند که مجموعاً مقدار کافی از تمام اسیدهای آمینه ضروری را تولید می کنند. به عنوان مثال ، برنج و لوبیا فاقد اسیدهای آمینه خاصی هستند ، اما در صورت ترکیب ، آنها کامل تلقی می شوند.

پروتئین های گیاهی به تنهایی پروتئین های ناقص هستند

تفاوت بین پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی چیست؟  کدام بهتر است؟

اما قبل از هرگونه ارزیابی ، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به پروتئین های گیاهی بیندازیم. بادام ، برنج ، سویا ، نخود سبز و سایر منابع پروتئین گیاهی همه حاوی اسیدهای آمینه با کیفیت بالا هستند. همانطور که قبلاً ذکر شد ، برخی از پروتئین های گیاهی فاقد اسیدهای آمینه خاصی هستند ، اما اگر با انواع غذاهای سالم مانند دیگر منابع پروتئینی ترکیب شوند ، می توانند قوی و کامل باشند. پروتئین های گیاهی فواید بسیار دیگری نیز دارند که بعداً در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

این واقعیت که ما پروتئین های گیاهی را ناقص می نامیم به این معنا نیست که آنها لزوماً هیچ اسید آمینه ضروری ندارند ، بلکه فقط انواع خاصی از اسیدهای آمینه را دارند. بنابراین وقتی رژیم غذایی متعادلی از همه نوع دارید ، پروتئین های گیاهی می خورید که برای اسیدهای آمینه ضروری بدن مفید هستند.

تفاوت بین پروتئین های گیاهی و حیوانی چیست؟

ما انسان هایی هستیم که به مصرف پروتئین حیوانی عادت کرده ایم و به سختی می توان باور کرد که پروتئین گیاهی نیز یک انتخاب خوب و موفق برای مصرف روزانه است. ورزشکاران را متقاعد کنید که مکان دیگری وجود دارد! س mostالی که اکثر گیاهخواران می پرسند این است که پروتئین مورد نیاز خود را از کجا دریافت می کنید؟ طرفداران پروتئین های حیوانی اغلب در مورد فضایل منابع حیوانی صحبت می کنند و این مزایا شامل مواد معدنی و ریزمغذی ها است.

فواید پروتئین حیوانی

پروتئین حیوانی حاوی آمینو اسیدهای کامل تری است ، اما یک رژیم متعادل مبتنی بر پروتئین های گیاهی می تواند این کار را انجام دهد. اگر انواع میوه و سبزیجات مصرف می کنید ، می توانید به میزان کافی اسیدهای آمینه ضروری را از منابع گیاهی دریافت کنید. بنابراین لازم نیست نگران نیاز بدن خود به ترکیبات خاص باشید. فقط غذاهای متنوع بخورید و استراحت کنید!

فواید پروتئین گیاهی

رژیم غذایی غنی از پروتئین های گیاهی در مقایسه با پروتئین های حیوانی و کربوهیدرات ها دارای فواید زیادی برای سلامتی است. کاهش وزن ، کاهش فشار خون و کاهش کلسترول. پروتئین گیاهی همچنین می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش داده و سطح قند خون را تثبیت کند.

اگر هدف شما کاهش وزن است ، پروتئین گیاهی می تواند احساس سیری طولانی تری به شما بدهد و به تثبیت سطح انرژی شما کمک کند تا کمتر گرسنه شوید و چربی سوزی برای شما کمی آسان تر می شود. منابع پروتئین گیاهی حاوی مواد مغذی مهمی مانند ترکیبات ضد التهابی ، ویتامین های ضروری ، مواد معدنی ، فیبر و مواد مغذی گیاهی هستند که بدون افزودن کالری اضافی برای سلامتی مفید هستند.

پروتئین های گیاهی از دوام بیشتری برخوردارند و تأثیر کمتری بر محیط زیست دارند ، هزینه تولید کلی پایین تری دارند و آلودگی کمتری نسبت به گوشت برای جو دارند. در نهایت ، برچسب ناقص بودن پروتئین گیاهی به طور کامل ناپدید شده است.

لازم نیست همه اسیدهای آمینه ضروری را در بدن خود به طور همزمان دریافت کنید. با پیروی از اصل پروتئین های مکمل ، می توانید از انواع منابع غذایی استفاده کرده و تمام آمینو اسیدهای ضروری بدن خود را تامین کنید.

آیا پروتئین حیوانی مشکلی دارد؟

همانطور که گفته شد ، پروتئین حیوانی فواید زیادی دارد: اسیدهای آمینه کامل همراه با مواد مغذی مهم مانند ویتامین B و آهن. اما نقاط ضعفی نیز وجود دارد که باید از نظر سلامت و کنترل وزن مورد توجه قرار گیرد.

رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی می تواند خطرناک باشد. گوشت می تواند حاوی هورمون ها ، آنتی بیوتیک ها ، باکتری ها و انگل های مضر باشد. اسید آرکیدونیک نوعی اسید چرب است که در غلظت های مختلف در تمام گوشت ها یافت می شود و گفته می شود عامل بیماری های پیش التهابی است. هضم پروتئین حیوانی سخت تر است و می تواند به کبد فشار وارد کند. اکثر پروتئین های حیوانی هنگام پخت در معرض دمای بالا قرار می گیرند و این می تواند ماهیت پروتئین را تغییر داده و کیفیت آن را کاهش دهد.

اگر به گوشت های فرآوری شده علاقه دارید ، در مصرف نمک و میزان نیترات بسیار مراقب باشید. مقدار زیادی نمک به گوشت های فرآوری شده اضافه می شود تا طعم و طول عمر آنها حفظ شود. نیترات همچنین یک نگهدارنده است که باعث رشد تومورهای سرطانی می شود.

کدام را انتخاب کنیم؟

اگر تا به حال به خوردن پروتئین حیوانی عادت کرده اید و نیاز به تغییر را احساس می کنید ، شاید بهتر باشد پروتئین گیاهی را از نزدیک بررسی کنید. می توانید یک یا دو وعده پروتئین حیوانی را با پروتئین گیاهی جایگزین کنید یا از هر روش دیگری که مناسب می دانید استفاده کنید تا پروتئین گیاهی به تدریج به انتخاب غالب شما تبدیل شود.

شما انتخاب های زیادی دارید ، مانند دانه ها ، آجیل ، سبزیجات سبز ، کینوا ، حبوبات و نخود سبز. عدس و سایر حبوبات میان وعده های عالی و سرشار از پروتئین ، آهن و فیبر هستند. لوبیا و نخود سبز هر دو سبزیجات همه کاره ای هستند که سرشار از پروتئین ، مواد معدنی و ویتامین ها هستند (مانند فولاد و روی ، که به رشد سلول ها ، به ویژه پس از ورزش شدید) کمک می کند.

نمونه

پروتئین های گیاهی سرشار از مواد مغذی گیاهی ، فیبر و پروتئین هستند ، بنابراین آنها یک انتخاب هوشمندانه هستند که عوارض جانبی منفی برخی از گوشت ها را ندارد. نکته دیگر این است که وقتی رژیم غذایی خود را به منابع گیاهی بیشتری تغییر می دهید ، تغییرات دلپذیری مانند کاهش نفخ ، افزایش انرژی ، خواب بهتر و روحیه بهتر را مشاهده خواهید کرد. می توانید نتیجه بگیرید که پروتئین گیاهی پاسخ بسیاری از سوالات و مسائلی بود که در مورد سلامتی خود داشتید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/