سوء تغذیه در سالمندان چیست و چگونه درمان می شود؟


سوء تغذیه در افراد مسن سوءتغذیه در افراد مسن زمانی رخ می دهد که فرد مقدار مناسب مواد مغذی را برای عملکرد مناسب بدن دریافت نکند. این وضعیت اغلب شامل عدم تعادل بین پروتئین ، کالری و سایر ویتامین های ضروری است که بدن هر روز به آن نیاز دارد.

علائم سوء تغذیه در افراد مسن

اگرچه سوء تغذیه در همه سنین مضر است ، اما به ویژه افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد. هنگامی که یک فرد مسن دچار سوء تغذیه است ، این وضعیت او را در معرض خطر بیشتر سقوط ، زمان بهبودی کندتر ، بستری شدن ، بستری مجدد و احتمالاً مرگ قرار می دهد.

سوء تغذیه در افراد مسن می تواند به دلایل مختلفی از جمله کاهش اشتها ، ناتوانی در جویدن و بلع و افزایش استفاده از داروهای تجویزی باشد.

سایر عوامل خطرساز عبارتند از افسردگی ، زوال عقل ، بیماری مزمن و عدم دسترسی به غذای مغذی ، چه به دلیل ناامنی غذایی یا ناتوانی در تهیه یا خرید غذای تازه.

سوءتغذیه فقط برای افراد مسنی که از گرسنگی رنج می برند یا به غذای سالم دسترسی ندارند ، اتفاق نمی افتد. افراد مسن مبتلا به بیماریهای مزمن بیشتر در معرض سوء تغذیه هستند.

به عنوان مثال ، اگر یک فرد مسن دیابت ، سرطان یا بیماری آلزایمر را تجربه کند ، اشتهای آنها تحت تأثیر قرار می گیرد و در خوردن غذا دچار مشکل می شوند.
هنگامی که این بیماریها تحت کنترل و درمان پزشکی نباشند ، به تدریج متابولیسم افراد مسن را تغییر می دهد و گاهی افراد مسن را در معرض سوء تغذیه قرار می دهد.

افراد مسن نیز بیشتر در بیمارستان بستری می شوند و بیشتر تحت مراقبت طولانی مدت قرار می گیرند ، که هر دو آنها را در معرض سوء تغذیه قرار می دهد.
تخمین زده می شود که 65 درصد از سالمندان بستری در بیمارستان ممکن است دچار سوء تغذیه شوند.

علائم سوء تغذیه در افراد مسن

علائم رایج سوء تغذیه عبارتند از:

کاهش وزن بدون دلیل
احساس ضعف یا خستگی
از دست دادن اشتها
تورم یا تجمع مایعات در بدن
کاهش اشتها و میل به غذا خوردن

تشخیص سوء تغذیه در سالمندان

مشکلات ناشی از سوء تغذیه در سالمندان

افراد مسن به دلیل سوء تغذیه می توانند مشکلات مختلف سلامتی داشته باشند ، از جمله:
افزایش خطر مرگ
افزایش خطر بستری شدن
سیستم ایمنی ضعیف ، که ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد
کاهش توده استخوانی و ضعف عضلانی ، که می تواند منجر به افتادن و شکستگی استخوان ها شود
عدم ترمیم مناسب زخم

عوامل م theثر بر بروز سوء تغذیه

سوء تغذیه معمولاً به دلیل تغذیه نامناسب یا رژیم غذایی نامناسب است. با این حال ، سوء تغذیه اغلب پیچیده تر است و به دلیل ترکیبی از مسائل جسمی ، اجتماعی و روانی است مانند:

بدن با افزایش سن تغییر می کند.
با افزایش سن ، طبیعی است که بو ، طعم و اشتها کاهش می یابد. این شرایط می تواند لذت بردن از غذا و داشتن عادت غذایی منظم را با مشکل مواجه کند.

بیماری.
اگر با عوارض و التهاب های مرتبط با بیماری روبرو هستید ، این عوامل ممکن است در تغییر نحوه پردازش مواد مغذی بدن و کاهش اشتها نقش داشته باشند.

ناتوانی در خوردن.
بهداشت ضعیف دندان ، محدودیت توانایی کار با بشقاب یا مشکل در جویدن یا بلع می تواند منجر به سوء تغذیه شود.

مرگ ذهن
حافظه یا مشکلات رفتاری ناشی از زوال عقل یا بیماری آلزایمر می تواند منجر به فراموش کردن غذا خوردن ، نخریدن غذا یا سایر عادات غذایی نامنظم شود.

داروها
برخی از داروها ممکن است بر توانایی افراد مسن در جذب مواد مغذی یا اشتهای آنها تأثیر بگذارد.

رژیم های محدود کننده
هنگامی که بیماریهای جسمی سالمندان از طریق محدودیت های غذایی کنترل می شود ، این شرایط اغلب می تواند منجر به سوء تغذیه و سوء تغذیه شود.

درآمد محدود.
افراد مسن ممکن است با چالش های مالی روبرو شوند که خرید غذاهای سالم را برای آنها مشکل می کند ، به ویژه اگر داروهای گران قیمت مصرف می کنند.

اختلال در ارتباطات اجتماعی
افراد مسن که معمولاً به تنهایی غذا می خورند ممکن است از وعده های غذایی زیادی لذت نبرند و علاقه خود را به پخت و پز و غذا خوردن از دست بدهند.

دسترسی محدود به غذا.
افراد مسن با تحرک محدود ممکن است دسترسی آسان به غذاهای مناسب نداشته باشند.

افسردگی.
ناراحتی ، بیماری و مشکلات سلامتی ، بی تحرکی ، تنهایی و عوامل دیگر همه می توانند در افسردگی نقش داشته باشند – که می تواند منجر به از دست دادن اشتها شود.

اعتیاد به الکل
مصرف الکل می تواند منجر به عادات غذایی نامناسب و تصمیمات تغذیه ای نادرست شود. الکل زیاد در بدن سالمندان می تواند در هضم و جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کند.

درمان سوء تغذیه در سالمندان

بهبود تغذیه

استفاده از استراتژی های تغذیه ای مناسب می تواند به سالمندان در رژیم غذایی سالم کمک کند. عادات غذایی خوب باید شامل موارد زیر باشد:

از غذاهای مغذی استفاده کنید.
غذاهای خوشمزه خود را با انواع غذاها از جمله ماهی ، میوه ها و سبزیجات تازه ، گوشت بدون چربی و غلات کامل برنامه ریزی کنید.

گیاهان معطر و ادویه جات ترشی جات.
از گیاهان و ادویه جات برای ایجاد هیجان و طعم در غذا استفاده کنید.

میان وعده های سالم.
همیشه مقداری میان وعده در دسترس داشته باشید ، مانند لبنیات کم چرب ، میوه ها یا سبزیجات و وعده های غذایی مقوی.

مکمل.
برای افزایش کالری در رژیم غذایی روزانه خود ، می توانید از نوشیدنی های غذایی مکمل استفاده کنید. برای افزایش پروتئین بدون افزودن چربی اشباع شده ، پودر آب پنیر یا سفیده تخم مرغ را به وعده های غذایی اضافه کنید.

چه زمانی باید در مورد سوء تغذیه در سالمندان با پزشک خود صحبت کنید؟

اگر نگران تغییر اشتها ، تغییرات وزن یا سایر مشکلات تغذیه و سلامتی خود هستید ، با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک می تواند با روش های زیر به سالمندان کمک کند:

  • وزن خود را به طور منظم کنترل کنید و بدن خود را از نظر سوء تغذیه بررسی کنید
  • شرایط پزشکی و بیماری هایی را که می توانند باعث مشکلات سلامتی یا کاهش وزن شوند ، ارزیابی کنید
  • درمان بیماریهای زمینه ای در بدن که باعث سوء تغذیه می شوند
  • تغییرات رژیم غذایی را برای بیماری هایی مانند دیابت محدود کنید
  • دریافت کالری روزانه متناسب با وضعیت جسمانی سالمندان
  • مکمل های ویتامین و مواد معدنی لازم را توصیه کنید
  • برای کاهش عوارض جانبی ، داروهای تجویزی را تغییر دهید
  • دریافت رژیم غذایی مناسب از طریق رژیم غذایی نباید پیچیده باشد. تشخیص زودهنگام بیماریها از طریق غربالگری معمول بهترین نتایج ممکن را ارائه می دهد.
  • سوء تغذیه در افراد مسن

اولین مرکز مراقبت های بهداشتی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در زمینه مراقبت و پرستاری در منزل ، با کادر مجرب و متخصص خود آماده خدمات رسانی شبانه روزی به شهروندان عزیز می باشد.

پرسنل مجرب در این مرکز در قالب پرستاران ارشد ، پرستاران کودکان و پرستاران اطفال همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای مراقبت و پرستاری خدمات ارائه کرده و آسایش و امنیت را برای شما عزیزان در اولویت اول قرار داده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/