راهنمای کامل خرید محصولات لبنی قسمت اول


راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

استفاده از محصولات لبنی در رژیم غذایی روزانه و توجه به ارزش غذایی شیر رایج شده است. مصرف لبنیات در کشور ما ریشه های تاریخی دارد و از دیرباز جزء ثابت سفره ایرانی بوده است ، اما فرهنگ شهری تا حدودی ما را از اصول تغذیه مناسب دور کرده است. اما اطلاعات صحیحی که هر روز از طریق رسانه ها در مورد تغذیه سالم به مردم ارائه می شود. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. در حال حاضر ، بسیاری از تولیدکنندگان در بخش های دولتی و خصوصی مشغول تولید انواع محصولات لبنی هستند و ما تفاوت قابل توجه و غیرقابل مقایسه ای در تنوع محصول نسبت به دهه 60 مشاهده می کنیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به انواع محصولات لبنی دسترسی دارند ، بلکه گاهی اوقات محصولات مختلف آنها را در انتخاب نوع محصول متناسب با شرایط آنها اشتباه می گیرند. به ویژه از آنجا که تبلیغات مختلف و نامه های تجاری بیش از هر چیز ذهن افراد را مشغول می کند ، اما مهمتر از همه این است که محصول مناسب برای شرایط فردی را مطابق با رژیم غذایی روزانه ، سالم و با کیفیت انتخاب کنید ، بنابراین هنگام خرید وجه به نکات اساسی توجه کنید راهنمای شما برای انتخاب مناسب ترین محصول باشد.

انتخاب بر اساس نوع محصول:

محصولات لبنی مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. شیر ، ماست و پنیر معمولاً بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. آنها مانند بستنی و برخی دیگر سدیم یا چربی بیشتری (به ویژه چربی اشباع) نسبت به سایر محصولات دارند. برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود از رژیم غذایی استفاده کنید که حداکثر 30 درصد کالری چربی و 10 درصد کالری اسیدهای چرب را شامل می شود. حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در هر روز نیز باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

شیر نر

تنوع شیر در بازار به حدی است که چشم شما را برای مدتی به یخچال های موجود در مراکز خرید خیره می کند. بسیاری از مردم فقط از شیر دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نخواهد بود. این شیرها به طور متوسط ​​2.5 درصد چربی ، 3.4 درصد پروتئین ، 4.8 درصد لاکتوز و 0.8 درصد مواد معدنی دارند. شیر بدون چربی بسته به میزان چربی ، بدون چربی ، کم چرب یا پرچرب است. محصولات بدون چربی کمتر از 0.5 درصد چربی دارند و برای افرادی که رژیم خاصی دارند مناسب است. گاهی اوقات مقدار کمی شیر خشک بدون چربی می توان برای بهبود طعم شیر بدون چربی اضافه کرد.

این شیرها حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D. نیستند محصولات کم چرب معمولا 1.5 درصد چربی دارند و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر کم چرب حداقل 3 درصد چربی دارد. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند از محصولات کم لاکتوز موجود در بازار استفاده کنند یا با کمی ماست شیر ​​بنوشند. شیر و طعم میوه و شیر کاکائو برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست ، زیرا معمولاً مقداری شکر به این محصولات اضافه می شود. اگر برچسب بسته بندی این محصولات دارای ارزش غذایی است ، می توانید میزان قند آن را از جدول بررسی کنید. در غیر این صورت ، مصرف کننده از وجود شکر در اجزا یا ترکیبات روی بسته بندی مطلع شده است.


برای بیشتر: مکمل های غذایی برای درمان پوکی استخوان


طبق قوانین FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به یک ماده را برآورده کند ، منبع خوبی از آن ماده مغذی است و می توان آن را غنی احساس کرد. ممکن است با محصولاتی روبرو شوید که دارای برچسب غنی شده با ویتامین یا برخی مواد معدنی هستند ، یا برعکس با برخی ادعاهای رژیم غذایی. تفاوت دیگر شیر در پاستوریزه یا استریل شدن آن است. شیر پاستوریزه را فقط می توان حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کرد (یا تاریخ ادعا شده توسط سازنده و ممکن است کمتر از 5 روز باشد).

Fradema (UHT) یا شیرهای استریل می تواند چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری شود ، اما تنها پس از باز شدن می تواند حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری شود. ارزش تغذیه ای این شیرها کمتر از شیر پاستوریزه نیست و کازئین یا پروتئین اصلی شیر طی فرآیند عقیم سازی تغییری نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

محصولات لبنی تخمیر شده

ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و کشک در این گروه قرار دارند. ماست ، دوغ و کشک بیشترین مصرف را در این گروه دارند. درصد چربی ماست موجود در بازار متفاوت است و روی بسته بندی آنها قید شده است. در گروه با ماست پرچرب ، ماست با 4 درصد چربی ، ماست با 6 درصد چربی و ماست خامه ای با 9 درصد چربی مشاهده می شود. توصیه می شود در صورت ابتلا به بیماری های عفونی یا اسهال ناشی از مسافرت یا داشتن افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا سرطان در نزدیکی خود ، از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست معمولی تفاوت دارد و حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبی معده را به سمت باکتری ها هدایت می کند که در حفظ سلامتی شما مفید بوده و به درمان برخی بیماری ها کمک می کند. البته مصرف این ماست ها در بیماران مبتلا به برخی عفونت های پیشرفته و همچنین ایمنی ضعیف باید با احتیاط همراه باشد. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک در آن برای سلامتی شما مفید است. کفیر حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

خمیر حاوی درصد کمی چربی است ، اما مقدار نمک ممکن است برای رژیم های خاص مناسب نباشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات سنتی و غیر پاستوریزه اکیدا خودداری کنید.

راهنمای کامل خرید لبنیات متخصص تغذیه اصفهان

پنیر

طبقه بندی پنیرها در جهان آسان نیست. پنیرها بر اساس میزان رطوبت به انواع سخت و نرم تقسیم می شوند. پنیرهای پارمسان ، چدار و آمنتال سخت هستند و پنیرهای کامبرت و فتا پنیرهای نرم هستند. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در حین تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیر رنده شده ، افزودن امولسیفایرها و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. نسبت چربی و نمک موجود در پنیر یکی از عوامل مهم تغذیه ای است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید.

مقدار چربی و سدیم معمولاً در جدول ارزش غذایی به مصرف کننده گزارش می شود. جدول صفحه قبل برخی از فاکتورهای پنیرهای تولید شده بر اساس استاندارد ملی ایران را نشان می دهد.
اگر بعد از خرید پنیر متوجه شدید که شور است ، می توانید با قرار دادن آن در آب آشامیدنی شوری آن را تا حدی کاهش دهید. به آب بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ کیفیت و حفظ پنیر دارد. بنابراین ، در پایان پنیر را بیرون نریزید.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام Dr. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

آلرژی غذایی

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای مقابله با گرسنگی



No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/