آگاهی تغذیه ای: اصول آگاهانه غذا خوردن


خوردن آگاهانه راهی برای خوردن است که بر گرسنگی و سیری تمرکز می کند. اصول آگاهی از تغذیه و مزایای آگاهانه غذا خوردن را بخوانید.

تغذیه آگاهانه راهی برای ایجاد ارتباط سالم با غذا است. ترویج تفکر مثبت و شناخت و احترام به گرسنگی از جمله اصول این روش است.

ایولین تریبول و الیز راش متخصصان تغذیه ای بودند که اولین بار در سال 1995 در کتاب خود تحت عنوان تغذیه آگاهانه: رویکردی انقلابی در رژیم غذایی از اصطلاح خوردن بصری استفاده کردند.

با این حال ، باید بدانید که این دو نفر اولین افرادی نبودند که اصول این روش را فرا گرفتند.

با تاسیس کوه سبز در سال 1973 ، تلما ویلر بر جامعه ای بدون رژیم و عادات پایدار برای سلامت طولانی مدت تأکید کرد.

چند سال بعد ، سوزی آورباخ در کتابی به نام چاقی ، یک مشکل فمینیستی ، نحوه پایان رژیم و اضطراب غذایی را توضیح می دهد.

همچنین در سال 1982 ، شاعری به نام جنین روث کتابی در مورد تغذیه آگاهانه منتشر کرد.

منشا تغذیه آگاهانه مشخص نیست ، اما پیام اصلی این است که ضد رژیم باشید ، تصویری سالم از بدن ایجاد کنید ، با غذا صلح کنید و به بدن گوش دهید.

رژیم ها غذاها را خوب یا بد توصیف می کنند. اما تغذیه آگاهانه بر گرسنگی و تمرکز بر مناسب بودن غذا برای سلامت جسمی و روانی پایدار تأکید می کند.

این مقاله اصول تغذیه آگاهانه و نحوه شروع کار را بررسی می کند. همچنین مزایا و خطرات استفاده از این روش را شرح می دهد.

همچنین بخوانید:

تغذیه چیست و چرا اهمیت دارد؟ (کلیک)

آگاهی از تغذیه چیست؟

به گفته تریبول و راش ، در تغذیه آگاهانه باید از علائم گرسنگی آگاه بود و بدون احساس گناه از تغذیه مطلوب استفاده کرد. در این روش ، او از غذا خوردن لذت می برد ، به علائم گرسنگی احترام می گذارد و سیری را می توان تشخیص داد.

در حالت ایده آل ، این روند طبیعی است. با این حال ، این روند برای برخی افراد (از جمله افرادی که سالها رژیم گرفته اند) منتفی است.

در واقع ، سالها محدودیت خوردن ، استفاده از غذا برای مقابله با احساسات منفی و وسواس فکری برای غذاهای سالم دلایلی برای مبارزه با خوردن آگاهانه است.

به گفته تریبول و راش ، کودکان نوپا نمونه خوبی از تغذیه آگاهانه هستند. به این ترتیب ، مردم دید ساده تری نسبت به غذا دارند.

با استفاده از این روش ، می توانید با ایجاد اعتماد در علائم طبیعی گرسنگی و سیری ، ارتباط قوی با بدن خود برقرار کنید.

همچنین بخوانید:

توصیه های تغذیه ای برای افزایش طول عمر و سلامتی (کلیک کنید)

10 اصل کلیدی آگاهی از تغذیه

برای پیگیری تغذیه آگاهانه ، 10 اصل کلیدی باید در نظر گرفته شود. تریبول و راش در کتاب خود به این موارد اشاره کردند و سپس آنها را در نسخه های بعدی به روز کردند.

صلح با غذا

غذا دشمن نیست.

غذا نباید ممنوع تلقی شود. البته حساسیت یا عدم تحمل غذایی استثنائاتی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

مصرف بی قید و شرط غذا از هوس های غیرقابل کنترل ، احساس محرومیت و میل به پرخوری جلوگیری می کند.

تفکر قبلی در مورد رژیم را حذف کنید

طرفداران رژیم غذایی دائماً از غذا و تأثیر آن بر بدن آگاه هستند. در رژیم های غذایی ، غذاها به دلیل ذهنیت ظاهری سالم تر و خاص تر فیلتر می شوند.

داشتن رژیم غذایی به ویژه برای طول عمر مضر است.

افرادی که از رژیم های غذایی پیروی می کنند ، غذای خود را بر اساس ذهنیت خود انتخاب می کنند و از عواملی مانند گرسنگی ، میل و میل به بدن آگاه نیستند.

تغذیه آگاهانه از همه این موارد آگاه است.

پلیس غذا را به چالش می کشد

داشتن طرز فکر سیاست غذایی به معنای اخلاقی تر ساختن غذا است. در حقیقت ، مردم غذاهای سالم را خوب و غذاهای ناسالم را بد می دانند.

این باورها درست نیستند و با تغذیه آگاهانه به چالش کشیده می شوند.

احترام به گرسنگی

محدودیت غذا منجر به پرخوری می شود. آنها از کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی ها در تغذیه آگاهانه استفاده می کنند تا به میزان کافی کالری دریافت کنند.

این ممکن است برای برخی از افراد دشوار باشد ، اما هدف افزایش آگاهی از تشخیص گرسنگی و سیری است.

لطفاً احساسات خود را درمان کنید

گاهی اوقات افراد برای مقابله با احساسات ناخوشایند یا چالش برانگیز غذا می خورند. به این می گویند تغذیه احساسی.

در این اصل ، استفاده از روشهای مختلف برای مقابله با احساسات پیشنهاد می شود. این موارد شامل نوشتن رویدادهای روز ، پیاده روی و تماس با یک دوست یا بستگان است.

علاوه بر این ، مراجعه به درمانگر برای یافتن منابع مشکلات و یادگیری تکنیک های مقابله موثر بسیار مهم است.

عامل رضایت را بیابید

غذا خوردن باید رضایت بخش باشد.

خوردن غذای لذیذ در محیط دوستانه باعث می شود احساس رضایت کنید. در واقع ، این وضعیت با احساس رضایت بیشتر همراه است.

تشخیص سیری

احساس گرسنگی و سیری باید محترم شمرده شود.

اصول تغذیه آگاهانه شامل توجه به لحظات بعد و بعد از غذا می شود. در واقع ، شما باید به طعم غذا ، احساس آن و گرسنگی شما توجه کنید. این امر در تعیین زمان رضایت و سیری مثر است.

به سلامتی خود احترام بگذارید – تغذیه ملایم

آنچه در طول زمان و به طور مداوم مصرف می شود مهم است. شما باید غذاهایی را انتخاب کنید که نزدیک به اهداف تغذیه ای و اشتیاق شما هستند.

احترام به بدن

انتظارات غیرواقعی از بدن باعث انتقاد جدی از خود می شود.

در واقع ، حفظ این انتظارات ، رد ذهنیت رژیم غذایی را مشکل می کند.

رعایت تغذیه آگاهانه باعث قدردانی و احترام به بدن می شود.

حرکت – تفاوت را احساس کنید

هنگام ورزش ، به جای تمرکز بر میزان کالری سوزانده شده ، بر احساسات خود تمرکز کنید.

در واقع باید از این احساس به عنوان انگیزه ای برای فعال بودن و فعال ماندن استفاده کرد.

همچنین بخوانید:

نحوه محاسبه کالری (کلیک کنید)

چگونه از آگاهی تغذیه پیروی کنیم

تغذیه آگاهانه یک سبک زندگی است و هرکسی آن را متفاوت تجربه می کند. برای پیروی از تغذیه آگاه ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • عادات غذایی: به عادات غذایی خود بدون قضاوت توجه کنید.
  • به دلایل خوردن فکر کنید: به گرسنگی فیزیکی یا احساسات منفی پشت تصمیم برای غذا خوردن توجه کنید.
  • توجه را در نظر بگیرید: آموزش ذهن آگاهی عوامل روانی پشت خوردن احساسی را تغییر می دهد.
  • به علائم گرسنگی گوش دهید: وقتی احساس گرسنگی می کنید ، غذا بخورید و مصرف غذا را محدود نکنید.
  • از ریاضی اجتناب کنید: از استفاده از برچسب غذای خوب یا بد خودداری کنید.

همچنین بخوانید:

راهنمای تغذیه سالم (کلیک کنید)

مزایای آگاهی از تغذیه

آگاهی تغذیه ای فواید جسمی و روانی دارد.

فواید جسمانی

مطالعه دیگری در سال 2019 شامل 37 بزرگسال مبتلا به بی اشتهایی عصبی و 39 نفر بدون بی اشتهایی عصبی بود.

این معیار تشخیص صحیح سیگنالهای بدن افراد را ثبت می کند.

بر اساس نتایج این مطالعه ، بین استفاده از تغذیه آگاهانه و افزایش حساسیت در افراد دارای و بدون اختلال اشتها ارتباط وجود دارد. اما تغذیه آگاهانه در افراد مبتلا به بی اشتهایی کمتر رایج بود.

بر اساس نتایج بدست آمده ، اگرچه افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی نسبت به افراد دیگر در خوردن آگاهانه مشکلات بیشتری دارند ، اما تشخیص سیگنال های طبیعی بدن مثر است.

مزایای روانی

مطالعه ای در سال 2019 پذیرش بدن و کنترل وزن را مورد بررسی قرار داد. طبق این مطالعه ، شرکت کنندگان بر گرسنگی جسمانی با تغذیه آگاهانه تمرکز کردند و تصویر مثبت تری از بدن خود داشتند.

با این وجود ، این همبستگی در شرکت کنندگان با شاخص توده بدنی پایین (BMI) قوی تر بود. بنابراین ، محققان دریافتند که توجه به BMI برای مطالعات آینده مهم است.

اگرچه این مطالعه شامل شرکت کنندگان از نژادها و قومیت های مختلف بود ، البته 72 درصد از آنها زن بودند.

همچنین بخوانید:

رابطه تغذیه و سلامت روان (کلیک کنید)

خطرات و ملاحظات

خوردن آگاهانه برای همه مناسب نیست.

به عنوان مثال ، افراد مبتلا به بیماریهای خاص که نیاز به رژیم غذایی خاص دارند باید از توصیه پزشک یا متخصص تغذیه خود پیروی کنند.

این افراد شامل دیابت ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی هستند.

برخی افراد نیز به دلایل بهداشتی باید از خوردن برخی غذاها خودداری کنند. به عنوان مثال ، افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید از غذاهای محرک اجتناب کنند.

برخی از افراد ، به عنوان مثال افرادی که دچار اختلالات اشتها شده اند نباید از رژیم غذایی آگاهانه پیروی کنند. آنها باید از توصیه پزشک یا متخصص تغذیه خود پیروی کنند.

نتیجه

خوردن آگاهانه راهی برای خوردن است که بر گرسنگی و سیری تمرکز دارد و شامل تمرین مثبت اندیشی است. در واقع ، این روش به منظور ایجاد ارتباط سالم تر با بدن و غذا ایجاد شده است.

منابع متعددی برای افرادی که علاقه مند به رعایت اصول آگاهی از تغذیه هستند وجود دارد. اینها شامل کتاب ها ، گروه های حمایتی و متخصصان تغذیه است.

لازم به ذکر است که تغذیه آگاهانه برای همه گزینه مناسبی نیست. در حقیقت ، افراد مبتلا به بیماری یا رژیم غذایی خاص باید قبل از خوردن آگاهانه با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنند.

برای مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت از داروخانه آنلاین Oiro کلیک.

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/