خمیر سفید میسو چیست؟


چیست خمیر میسو سفید? و چه چیزی آن را از انواع دیگر متفاوت می کند؟ این پست هر آنچه را که باید در مورد میسو سفید بدانید و نحوه استفاده از آن در آشپزی خود را توضیح می دهد!

سس قاشقی با خمیر میسو سفید از ظرف شیشه ای تهیه شده است

وقتی می خواهید عمق، پیچیدگی و اومامی را به یک ظرف اضافه کنید، خمیر میسو سفید یک گزینه فوق العاده است!

خمیر میسو سفید – که به عنوان شیرو میسو نیز شناخته می شود – یک چاشنی سنتی ژاپنی است که از تخمیر دانه های سویا، برنج و نمک تهیه می شود. بافتی صاف و طعم کمی شیرین و خوش طعم دارد.

خمیر میسو سفید یک ماده ضروری در بسیاری از غذاهای ژاپنی است – معروف ترین آن سوپ میسو، اما همچنین مارینادها، سس ها، سس ها و لعاب ها. همچنین می‌توانید از میسو به‌عنوان یک تقویت‌کننده طعم در غذاهای دیگر و به‌ویژه در آشپزی وگان استفاده کنید، جایی که طعم اومامی آن را به خوبی برای طعم برخی از پنیرها و محصولات لبنی تبدیل می‌کند.

آشنایی با انواع خمیر میسو

خمیر میسو برای قرن ها جزء اصلی غذاهای ژاپنی بوده است، اگرچه مورخان غذا معتقدند که منشا آن چین است. فرآیند تهیه خمیر میسو شامل تخمیر سویا با نمک و نوعی کپک به نام کوجی است. کوجی قارچی است که دانه‌های سویا را تجزیه می‌کند و قندهای طبیعی آن را آزاد می‌کند که طعم شیرین آن را به خمیر میسو می‌دهد.

انواع مختلفی از خمیر میسو وجود دارد که بر اساس رنگ و شدت طعم آنها طبقه بندی می شوند:

  • خمیر میسو سفید. همانطور که از نامش پیداست میسو سفید رنگ روشنی دارد و طعم ملایمی دارد. این از دانه های سویا که با نسبت زیادی از برنج تخمیر شده است ساخته می شود. میسو سفید کمی شیرین است و طعم لطیفی دارد.
  • خمیر میسو قرمز. میسو قرمز برای مدت طولانی تری در مقایسه با میسوی سفید کهنه می شود و طعم غنی تر و شدیدتری به آن می دهد. رنگ آن قرمز تیره است و از دانه های سویا تهیه می شود که مدت زمان بیشتری تخمیر شده است. میسو قرمز طعم قوی تر و شور تری دارد و اغلب در غذاهای مقوی مانند خورش ها و سس ها استفاده می شود.
  • خمیر میسو زرد. میسو زرد نوعی گزینه است که بین میسوی سفید و قرمز قرار می گیرد – طعم ملایم تری نسبت به میسوی قرمز دارد، اما هنوز هم برای سوپ ها و خورش ها به اندازه کافی قوی است. معمولاً از تخمیر سویا با جو تهیه می شود، اما می توان آن را با برنج نیز تخمیر کرد.
نمای بالای سالاد کینوآ ساخته شده با خمیر میسو سفید در کاسه بزرگنمای بالای سالاد کینوآ ساخته شده با خمیر میسو سفید در کاسه بزرگ

سفید میسو چه طعمی را اضافه می کند؟

خمیر سفید میسو طعم پیچیده ای به غذاها می بخشد که توصیف آن تقریباً سخت است! این نمک، شور، و کمی شیرین است، با مقدار زیادی از آن طعم رضایت بخش اومامی برای افزودن عمق و غنای به سس ها، سس های سالاد، و مارینادهای گوشت.

آیا میسو برای روده شما خوب است؟

بله، درست مانند کامبوچا، تمپه و کیمچی، خمیر میسو سرشار از پروبیوتیک ها است که باکتری های مفیدی هستند که به سلامت روده کمک می کنند. پروبیوتیک ها همچنین می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سیستم گوارشی سالم را تقویت کنند. همانطور که گفته شد، خمیر میسو سفید سرشار از سدیم است، بنابراین باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

آیا باید خمیر میسو را در یخچال بگذارید؟

خمیر میسو باید در یخچال نگهداری شود تا تازگی و طعم آن حفظ شود. اگر به درستی ذخیره شود می تواند تا شش ماه دوام بیاورد، بنابراین می توانید هر زمان که به آن نیاز داشتید آن را در دسترس داشته باشید! آن را در ظرف دربسته نگه دارید و هنگام بیرون آوردن آن از ظروف تمیز استفاده کنید.

نمای بالای دستور رامن گیاهی با دست در اطراف کاسه و چاپستیکنمای بالای دستور رامن گیاهی با دست در اطراف کاسه و چاپستیک

نحوه استفاده از خمیر سفید میسو

راه های بی پایانی برای استفاده از خمیر میسو سفید در آشپزی وجود دارد. در اینجا ایده هایی برای شروع وجود دارد:

  • سوپ میسو. سنتی ترین روش استفاده از خمیر میسو در یک کاسه سوپ میسو است. به سادگی آن را با آب گوشت مخلوط کنید (آب استخوان گیاهی قارچ گیاهی فوری یک گزینه عالی است) و توفوی سفت ابریشمی مکعبی، جلبک دریایی، پیاز سبز خرد شده و هر چیز دیگری که دوست دارید اضافه کنید.
  • ماریناد و سس. از خمیر میسو سفید به عنوان پایه سس ها و سس ها استفاده کنید یا یک قاشق را به دستور العمل های مورد علاقه خود اضافه کنید تا طعم اومامی آنها را تقویت کنید.
  • لعاب. خمیر میسو سفید را با سایر مواد مانند عسل، سس سویا و سرکه شراب برنج مخلوط کنید تا لعاب های خوش طعمی برای گوشت، ماهی یا سبزیجات ایجاد کنید.
  • سس ها. خمیر میسو سفید را می توان برای تهیه سس برای سرخ کردنی یا برای غوطه ور کردن اسپرینگ رول، پات استیکر و غیره استفاده کرد.

دستور العمل هایی که از خمیر سفید میسو استفاده می کنند

دستور تهیه میزو کینوا زنجبیل تنها با 5 مادهدستور تهیه میزو کینوا زنجبیل تنها با 5 ماده

زنجبیل میسو کینوا

کینوا وقتی آن را با میسوی شیرین و خوش طعم و طعم گرم زنجبیل ترکیب می کنید، چیزی جز ملایم و خسته کننده است. برای این دستور ساده فقط به 5 ماده اولیه نیاز دارید!

این دستور غذا را بررسی کنید

سبزیجات سوخاری میسو با برنج گل کلمسبزیجات سوخاری میسو با برنج گل کلم

کاسه برنج سبزیجات و گل کلم بوداده میسو

یکی از رایج ترین روش هایی که من از خمیر سفید میسو در آشپزی استفاده می کنم، در کاسه است. این کاسه های برنج گل کلم بسته بندی شده با سبزیجات نه تنها فوق العاده مقوی و مغذی هستند، بلکه به طرز شگفت انگیزی تهیه می شوند.

این دستور غذا را بررسی کنید

دستور تهیه پاستا فلفل خامه ایدستور تهیه پاستا فلفل خامه ای

وگان Cacio e Pepe

کاسیو و پپه سنتی به لطف پنیر پکورینو، یک بمب طعم اومامی است، اما خمیر سفید میسو در این نسخه وگان، یک تعویض فوق‌العاده ایجاد می‌کند.

این دستور غذا را بررسی کنید

بالای سر یک کاسه سفید با سالاد آسیایی کینوآ، هویج، ادامام، کلم بنفش و لیموترشبالای سر یک کاسه سفید با سالاد آسیایی کینوآ، هویج، ادامام، کلم بنفش و لیموترش

سالاد قدرتی کینوا آسیایی

این سالاد آسیایی کینوا با ترکیبی از کینوا، سبزیجات تازه و یک سس خوش طعم با الهام از آسیا تهیه می شود. من این یکی را برای ناهار دوست دارم زیرا در بقیه روز به شما قدرت می دهد!

این دستور غذا را بررسی کنید

سیب زمینی شیرین + کلم کینوا اسپرینگ رول - یک چرخش فصلی روی یک وعده غذایی خوشمزه بدون گلوتن (آنها نیز باقیمانده غذای عالی را درست می کنند!)سیب زمینی شیرین + کلم کینوا اسپرینگ رول - یک چرخش فصلی روی یک وعده غذایی خوشمزه بدون گلوتن (آنها نیز باقیمانده غذای عالی را درست می کنند!)

سیب زمینی شیرین، کلم پیچ + اسپرینگ رول کینوا

اسپرینگ رول های منحصربفرد یک سس دیپینگ بی نظیر را می طلبد! به جای کلم معمولی، این اسپرینگ رول ها با مواد رضایت بخشی پر شده و سپس با سس مبتنی بر میسو سرو می شوند.

کلم بروکلی وگان با آرد کینواکلم بروکلی وگان با آرد کینوا

کلم بروکلی کینوآ وگان

این کلم بروکلی های گیاهی خوشمزه فقط به 7 ماده نیاز دارند و کمتر از 20 دقیقه برای آماده شدن نیاز دارند! میسو سفید ظاهر غیرمنتظره ای در لیست مواد تشکیل می دهد و مقداری طعم پنیری اومامی به آن اضافه می کند.

این دستور غذا را بررسی کنید

دستور العمل شفابخش آبگوشت سبزیجاتدستور العمل شفابخش آبگوشت سبزیجات

آبگوشت استخوان وگان

اگر از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنید، آب استخوان ممنوع است، اما این نسخه گیاهی از خمیر میسو برای تقویت فواید آن برای بهبود روده استفاده می کند.

این دستور غذا را بررسی کنید

کینوا کاری نارگیل آرام پزکینوا کاری نارگیل آرام پز

کینوا کاری نارگیل آرام پز

خمیر سفید میسو معمولاً در دستور العمل های کاری یافت نمی شود، اما من عاشق طعمی هستم که به این دستور پخت آسان آرام پز اضافه می کند.

این دستور غذا را بررسی کنید

کاسه اسفناج وگان خامه ایکاسه اسفناج وگان خامه ای

بهترین اسفناج خامه ای وگان

این اسفناج خامه‌ای وگان، دستور دیگری است که میسو بخشی از طعم پنیری اصل را تقلید می‌کند، بدون افزودن پنیر واقعی!

این دستور غذا را بررسی کنید

سوپر خامه ای + فقط 30 دقیقه آبگوشت گل کلم تهیه شده با هوموس سیر برشته + کینوا [gluten-free + vegan]سوپر خامه ای + فقط 30 دقیقه آبگوشت گل کلم تهیه شده با هوموس سیر برشته + کینوا [gluten-free + vegan]

گل کلم سیر بو داده 30 دقیقه

با سیر برشته شده و خمیر میسو سفید، این دستور پخت سوپ گل کلم آسان، طعم بسیار خوبی دارد.

این دستور غذا را بررسی کنید

کاسه سوشی کینوا!  تهیه شده با هزاران سبزیجات، توفوی تند و سس میسو زنجبیل!کاسه سوشی کینوا!  تهیه شده با هزاران سبزیجات، توفوی تند و سس میسو زنجبیل!

کاسه سوشی کینوآ وگان

این کاسه‌های کینوآ از سوشی الهام گرفته شده‌اند، اما با چند پیچ ​​- کینوا به جای برنج، بدون ماهی، و یک سس زنجبیل میسوی خوشمزه به جای مایونز.

این دستور غذا را بررسی کنید

مجموعه دستور العمل های بیشتر