گلوتن و چاقی درباره بیماری سلیاک بدانید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی ، می توان علل بسیاری از بیماریها و انواع حساسیت های غذایی را که گاهی منجر به بیماریهای مربوط به سیستم گوارش می شوند ، تشخیص یا از آنها جلوگیری کرد. ممکن است قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم بدون گلوتن شنیده باشید ، اما اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید. در حقیقت ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله زیر متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است ، بلکه فقط برای جلوگیری از اختلال مربوط به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و نان ها دچار درد و سوء هاضمه شدید ، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن حساسیت روده کوچک داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز داشته باشید. در ادامه ، اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن که برای بهبود سلامتی ضروری است ، خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، منبع این اختلال اغلب ارثی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا در ارتباط است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، یعنی. از خوردن غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنید. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، یک واکنش خود ایمنی در بدن ایجاد می شود که به روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک نمی تواند مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند و منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را کنترل می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است ، زیرا وقتی با آب مخلوط می شود ، قوام چسبناکی به آرد می بخشد. این خاصیت چسبندگی هنگام پخت حجم نان می دهد ، بنابراین قوام ترد و جویدنی دارد و در عین حال طعم دلپذیر و رضایت بخشی را ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از مردم پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این دارو بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم ، جو و چاودار و برخی غلات دیگر مانند جوانه گندم یافت می شود. برخی از افراد نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم فاقد گلوتن ، توصیه می شود تا آنجا که ممکن است غذاهای حاوی گلوتن یا گلوتن مصرف نکنید ، که معمولاً شامل غلات ، گندم ، آرد بلغور ، دانه های گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، جو ، چاودار است. به سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده فاقد گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما آخرین مواد اولیه آن فاقد گلوتن است. بنابراین به گزینه بدون گلوتن روی بسته بندی مواد غذایی نگاه کنید.

به طور کلی ، غذاهایی که باید طبق موسسه ملی بهداشت بخورید عبارتند از:

  • پروتئین حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، لبنیات ، تخم مرغ ، شکار ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی جامد و کره.
  • میوه و سبزیجات: به هر شکل ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: همه گیاهان تازه و خشک شده و ادویه جات به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توانید آزادانه از آنها لذت ببرید.
  • دعاهالوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه ها: همه انواع شامل: بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاص محصولات ویژه نان که فاقد گلوتن است.

فاقد گلوتن چیست؟

هنگام خرید غذا ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذای بدون گلوتن را انتخاب کنید. برنامه جدیدی به نام برنامه جستجوی غذای بدون گلوتن در حال حاضر در دسترس است ، بنابراین می توانید مواد فاقد گلوتن در غذاها را شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذای بدون گلوتن

جالب است بدانید که برخی از غذاهای غلات بدون گلوتن ، نان و گندم نیز به طور طبیعی وجود دارند ، مانند نان بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، بیسکویت و بیسکویت که در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم و ارگانیک یافت می شود.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن داشته باشید ، از تمام نان های حاوی گندم اجتناب کنید. در عوض ، می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت برچسب گذاری بدون گلوتن) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آستین ، آرد سویا ، غذا / آرد بادام ، آرد نارگیل بخورید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی نوشیدنی ها نیز حاوی گلوتن هستند ، بنابراین در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند ، اما احساس می کنند ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند. حتی افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن از چاقی نیز رنج می برند ، اما رابطه بین گلوتن و چاقی می تواند ناشی از سوء هاضمه یا یبوست به دلیل حساسیت به گلوتن باشد.

برای پی بردن به بیماری سلیاک ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. پس از چند هفته بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم آن را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نمی کند ، ممکن است چیز دیگری باعث مشکلات گوارشی شما شود.

آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی نمی تواند مستقیماً منجر به چاقی شود ، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. وقتی رژیم بدون گلوتن را شروع می کنید ، کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی را از غذاهای حاوی گلوتن جذب می کند و رژیم بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. زیرا در این رژیم غذایی ، میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی اغلب با غذاهای بدون گلوتن جایگزین می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید رژیم غذایی را با این رژیم دنبال کنید ، مهم است که از غذاهای فرآوری شده “بدون گلوتن” مانند کیک ، شیرینی و تنقلات خودداری کنید زیرا آنها می توانند به سرعت کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. بنابراین ، بهتر است بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف می کند
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی بدن را افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان رژیم غذایی پیشنهاد می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل با میوه خرد شده به انتخاب خود یک شبه در یک کاسه یا یک کوزه را بمکید. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، لذت ببرید…

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/