کناره گیری رژیم غذایی از کم کاری تیروئید شرکت داروسازی پورتاب گستر


غذایی که می خورید بر غده تیروئید و همچنین توانایی بدن شما در استفاده از هورمون تیروئید تأثیر می گذارد. بنابراین اگر می خواهید کم کاری تیروئید خود را کنترل کنید ، از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنید.
برخی از غذاها ، مانند گوشت و سبزیجات کم چرب در خانواده کلم ، می توانند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) می تواند به یک بیماری پیچیده تبدیل شود که مدیریت و کنترل آن دشوار است. غذاهایی که می خوریم می تواند در درمان این بیماری اختلال ایجاد کند. برخی از غذاها بر عملکرد غده تیروئید تأثیر زیادی می گذارد و برخی غذاها می توانند توانایی بدن در جذب هورمون های جایگزین که به عنوان درمان تیروئید استفاده می شود را کاهش دهند.
به گفته انجمن تیروئید آمریکا ، بیش از 12 درصد از جمعیت آمریکا می توانند در مرحله ای از زندگی خود به بیماری تیروئید مبتلا شوند.

داروهای مضر برای کم کاری تیروئید

مانند سایر بیماریها ، برخی عوامل ، از جمله سابقه خانوادگی و محیط ، خارج از کنترل شما هستند. اما رژیم غذایی نقش مهمی ایفا می کند و از آنجا که شما مسئول بشقاب خود هستید ، می توانید تصمیم بگیرید که برای عملکرد تیروئید چه غذاهایی بخورید.
برخی از غذاهای موجود در این لیست ممکن است عجیب به نظر برسند ، مانند فیبر و قهوه ، زیرا در برخی رژیم ها ، این غذاها غذاهای سالم و بی ضرر محسوب می شوند. شما می توانید از خوردن این گروه های غذایی لذت ببرید ، اما تعادل در مصرف غذا هنگام برخورد و کنترل کم کاری تیروئید بسیار مهم است. برخی از غذاهایی که به هیچ گروه غذایی تعلق ندارند باید حذف شوند یا کمتر مصرف شوند. این غذاها شامل فست فود و غذاهای آماده ، غذاهای سرخ شده ، غذاهای فرآوری شده حاوی نمک ، غذاهای شیرین مانند کیک ، کلوچه و بستنی و مصرف زیاد الکل است.
بنابراین در حالی که هیچ چیز جز رژیم کم کاری تیروئید نمی تواند حال شما را خوب کند ، با وجود این بیماری می توانید غذای بهتری بخورید. در اینجا برخی از غذاهایی که باید هنگام مواجهه و کنترل کم کاری تیروئید از آنها اجتناب کنید یا کاهش دهید:

کم کاری تیروئید

غذاهای سویا مانند توفو و میسو

نگرانی هایی در مورد اثرات منفی ترکیب سویا به نام ایزوفلاوین بر غده تیروئید وجود دارد. برخی از محققان معتقدند که مصرف زیاد سویا ممکن است خطر کم کاری تیروئید را افزایش دهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله علمی Scientific Reports در مارس 2019 نشان داد که سویا هیچ تاثیری بر هورمون های تیروئید ندارد و حتی سطح تیروئید را افزایش می دهد.
بنابراین توصیه خاصی برای رژیم غذایی وجود ندارد ، اما برخی مطالعات نشان می دهند که مصرف سویا ممکن است توانایی بدن برای جذب داروهای تیروئید را مختل کند. به همین دلیل است که شما باید 4 ساعت پس از خوردن غذای سویا منتظر بمانید و سپس دارو را مصرف کنید. بهتر است در مورد مصرف سویا با پزشک خود مشورت کنید.

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و گل کلم

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و کلم پیچ غنی از فیبر و سایر مواد مغذی هستند که می توانند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند ، به خصوص اگر کمبود ید دارید. بنابراین اگر از این سبزیجات استفاده می کنید ، بهتر است مصرف کلم بروکسل ، کلم پیچ ، گل کلم ، کلم پیچ و شلغم را کاهش دهید زیرا تحقیقات نشان می دهد که خوردن این سبزیجات می تواند توانایی غده تیروئید در استفاده از ید را برای عملکرد افزایش دهد. غده تیروئید طبیعی ضروری است ، متوقف شوید. با این حال ، طبق گفته کلینیک مایو ، مصرف مقدار قابل توجهی سبزیجات خانواده کلم برای تأثیر بر جذب ید ضروری است.
اگر کم کاری تیروئید و کمبود ید دارید ، می توانید برخی کارها را برای خوردن درست این سبزیجات انجام دهید تا آسیب کمتری به شما وارد شود. پختن این نوع سبزیجات می تواند تأثیر آن بر غده تیروئید را کاهش دهد و مصرف این نوع سبزیجات پخته به میزان 150 گرم در روز می تواند مفید باشد زیرا این مقدار هیچگونه عوارض جانبی بر عملکرد تیروئید ندارد.

با: کپسول اسید فولیک + زنده ماندن ید آشنا شوید

گلوتن در نان ، ماکارونی و برنج یافت می شود

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند مصرف گلوتن (پروتئینی که در غذاهای فرآوری شده از گندم ، جو و سایر غلات یافت می شود) را به حداقل برسانند. اگر بیماری سلیاک دارید ، گلوتن می تواند روده کوچک را تحریک کند و جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را متوقف کند.
یک مقاله در سال 2017 نشان داد که کم کاری تیروئید و بیماری سلیاک اغلب دست به دست هم می دهند. اگرچه هیچ تحقیقی نشان نداده است که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند غده تیروئید را درمان کند ، اما می توانید در مورد حذف گلوتن یا آزمایش بیماری سلیاک با پزشک خود تماس بگیرید.
اگر می خواهید غذاهای حاوی گلوتن بخورید ، مراقب باشید غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی غلات کامل مانند نان ، ماکارونی و برنج هستند که سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند که می توانند منظم بودن روده را بهبود بخشند (علامت رایج کم کاری تیروئید). به حتماً چند ساعت قبل یا بعد از خوردن غذاهای پر فیبر داروی کم کاری تیروئید مصرف کنید که از اختلال در جذب هورمون تیروئید جلوگیری می کند.

غذاهای چرب مانند کره ، گوشت کم چرب و غذاهای سرخ شده

چربی ها توانایی بدن در جذب داروها را جایگزین هورمون تیروئید می کنند. چربی ها همچنین می توانند در توانایی غده تیروئید در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. برخی از متخصصان بهداشت توصیه می کنند که از غذاهای سرخ کرده خودداری کرده و چربی هایی مانند کره ، سس مایونز ، مارگارین و گوشت بدون چربی را کاهش دهید.

غذاهای شیرین مانند شکلات و کیک

کم کاری تیروئید متابولیسم بدن را کند می کند. این بدان معناست که اگر مراقب نباشید ، به راحتی وزن خود را افزایش داده و چندین کیلو اضافه وزن اضافه می کنید. می توانید از غذاهای شیرین خودداری کنید زیرا حاوی مقدار زیادی کالری هستند و حاوی مواد مغذی نیستند. بنابراین بهتر است میزان قند مصرفی خود را کاهش دهید یا سعی کنید این نوع غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کرده و حذف کنید.

غذاهای فرآوری شده و منجمد

غذاهای فرآوری شده دارای مقدار زیادی سدیم هستند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از سدیم خودداری کنند. کم کاری تیروئید خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد و مصرف زیاد سدیم ممکن است این خطر را افزایش دهد.
برچسب “ارزش غذایی” روی بسته بندی غذاهای فرآوری شده را بخوانید تا بتوانید غذاهایی با کمترین سدیم را پیدا کنید. به گفته انجمن قلب آمریکا ، افرادی که در معرض فشار خون بالا هستند باید مصرف سدیم خود را به 1500 میلی گرم در روز کاهش دهند.

فیبر زیاد در لوبیا ، حبوبات و سبزیجات یافت می شود

دریافت فیبر کافی برای شما مفید است ، اما مصرف زیاد آن می تواند درمان کم کاری تیروئید را پیچیده کند. طبق توصیه رژیم غذایی دولت ایالات متحده ، افراد 50 سال به بالا باید 25 تا 38 گرم فیبر در روز مصرف کنند. میزان فیبر موجود در غلات سبوس دار ، سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا و حبوبات که بالاتر از این میزان باشد می تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد و در جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند.

قهوه: هنگام نوشیدن اولین فنجان قهوه برای صبحانه مراقب باشید

مطالعه ای در مجله Thyroid نشان داد که کافئین از جذب یک داروی جایگزین هورمون تیروئید جلوگیری می کند. برخی از افرادی که از داروهای تیروئید همراه قهوه برای صبحانه استفاده می کنند ، سطح تیروئید غیرقابل کنترل دارند. حالا باید به این افراد بگویم “فقط داروهای تیروئید را با آب مصرف کنید”. شما باید حداقل 30 دقیقه پس از مصرف دارو صبر کنید و سپس یک فنجان قهوه بنوشید.

نوشیدن الکل عملکرد تیروئید شما را مختل می کند

مصرف الکل می تواند سطح غده تیروئید و توانایی غده تیروئید در تولید هورمون تیروئید را مختل کند. الکل برای غده تیروئید مضر است و توانایی بدن در استفاده از هورمون تیروئید را سرکوب می کند. در حقیقت ، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید به طور کامل از الکل اجتناب کنند یا مصرف آن را به حداقل برسانند.

تنظیم: زهرا محبی
منبع: dailyhealth

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/