کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بگذار غذا بخوریم


با لبهای افتاده ، از ترازوی دیجیتالی که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورده بود پایین آمدم.

من این وزن را خیلی خوب استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم حجمم زیاد میشه و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و از همه وحشتناک تر لباسم مناسب نبود.

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم بوده. حتی صبح که از خواب بیدار شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا انگار داشتم زمین را برای فردا بیل می زدم.

جالب بود که تمام زندگی من با آن روبرو بود و نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و کسل باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم غده تیروئید مرا بررسی کند. البته باید خشکی ، نفخ و سردی بدنم را نیز به علائم آن اضافه کنم.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل دقیقاً همین پروانه کوچک است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب آتش کوچکی را که اینقدر می سوزد فریب ندهید تا احساس سلامتی و طراوت کنید یا از این احساسات خوب محروم شوید.

اگر دائماً احساس کسالت و کمبود انرژی می کنید و با تمام احساسات متناقض دیگر مبارزه می کنید ، بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با کم کاری غده تیروئید آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید تعدادی هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می کنند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها قرار دارد. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب کارایی زیادی دارند. گویی آنها دستور زندگی می دهند و تسلیم اعضای بدن ما نمی شوند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده سست می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمان هایی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی های تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را حذف می کند و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما هم خسته شده ایم و بی حال هستیم و ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، اما این پروانه کوچک قرار نیست به یک هیولای خطرناک تبدیل شود. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی مسالمت آمیز با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، به شما کمک می کند در مورد غده تیروئید وستون چه کارهایی را باید انجام دهید و چه کارهایی را نباید انجام دهید. دانستن این موارد و عمل به آنها حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم غذایی ثابتی برای کم کاری غده تیروئید وجود ندارد. کافی است رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی مهم را در اختیار بدن قرار می دهد ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. اما کنترل وزن و کالری دریافتی بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که چاقی یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از یک برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت به جلو حرکت می کند ، بهتر است 250 کالری در روز کاهش دهید. اما اگر متوجه شدید که سریعتر و آشکارتر وزن خود را افزایش می دهید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای دریافت رژیم غذایی متعادل ، باید به میزان پروتئین مصرفی روزانه خود توجه کنید. زیرا پروتئین ها عناصر لازم و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن تأمین می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از وجود آنها در وعده های غذایی شما به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که هنوز سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ یک افزودنی کامل و مغذی به عادات غذایی شما هستند. زیرا تمام قسمت های غلات کامل را با خود حمل می کند و باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده کار کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که مصرف آن را محدود کنیم. غذاهایی که سرشار از سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • تعدادی از مواد معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها مطمئن باشید. اد، سلنیوم و روی سه عنصر حیاتی برای عملکرد خوب تیروئید مورد نیاز است.

(من) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. البته کمبود آن می تواند ما را در معرض تنبلی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11). بنابراین توصیه می کنم در صورت کمبود ید ، حتما از نمک های یددار در غذای خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ (12).

سلنیوم (ها) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مربوط به سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید راهنمای روی نیز نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به غده تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در وعده های غذایی روزانه خود به هیچ وجه حذف نکنید (14).

بنابراین اجازه دهید نتیجه بگیریم که ترکیبی از تخم مرغ (خوب است از همه آن استفاده کنید. زیرا زرده تخم مرغ سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، بیشتر و پخته شده) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل را ارائه دهند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین از این مکمل های معدنی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید. اینکه بتوانید روی بوم بیفتید.

  • مواد بز ترکیباتی هستند که در صورت خستگی غده تیروئید به ماهی آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که تهیه این غذاها ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت ، باید میزان مصرف این داروها را محدود کنید.

  • با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها قرار است برای مدت طولانی از لیست غذای شما حذف شوند. همه می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و افزایش وزن شما را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن از آنچه می خورید آگاهی کامل داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. استرس را از بین می برد و وزن شما را در حالت ثبات و سلامت نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به میزان متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/