چرا بی دلیل چاق می شویم؟


علت چاقی در یک روز چیست؟

چاقی فقط به دلیل پرخوری نیست و عوامل زیادی می توانند بر افزایش وزن شما تأثیر بگذارند که ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله به بررسی این عوامل چاقی می پردازیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از افراد علت افزایش وزن و چاقی خود را نمی دانند و تصور می کنند که همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل چاق شده اند. به همین دلیل ، در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کرده ایم دلایلی را که ممکن است باعث افزایش وزن شده اند بررسی کنیم ، اما از آن آگاه نیستید. با ما بمان.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

اول از همه ، باید بگوییم که هیچ چاقی بدون علت نیست و اگر فکر می کنید علت چاقی خود یک مشکل ماوراء طبیعی است ، بسیار در اشتباه هستید. علت چاقی شما به شیوه زندگی یا شرایط سلامتی شما مربوط می شود. در حقیقت ، شما تنها دلیل افزایش وزن خود را نمی دانید. برخی از افراد نیز تصور می کنند که بسیار کم و درست غذا می خورند و به دنبال دلیل افزایش وزن بدون خوردن غذای زیاد هستند ، اما این فقط پاکسازی مشکل است و کمکی به شما نمی کند.

موارد زیر احتمالاً یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی هستند ، اما شما از آنها بی اطلاع هستید.

کم تحرک بودن

بی تحرکی در طول روز و اصطلاحاً بی تحرکی یک عامل مentialثر در افزایش وزن و بیماریهای مزمن است. کار پشت میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی با ماشین و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه از فعالیت های کم تحرک است.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه روی 464 فرد دارای اضافه وزن و چاق نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. مشاغل به دنبال تماشای تلویزیون بیشترین نقش را در افراد کم تحرک در این مطالعه ایفا کردند.

ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در عدم تحرک ایجاد کرده و از چاقی جلوگیری کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که جایگزینی تنها یک ساعت نشستن با یک ساعت ایستادن در زندگی روزمره باعث کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که زمان زیاد پشت صفحه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته کمک کند.

حتی تغییرات جزئی مانند رفتن بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش ، یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار با دوچرخه می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند شیرینی ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین می تواند به راحتی به بدن شما در تجمع چربی بیشتر کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی می تواند علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون خوردن زیاد غذا است ، احتمال ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، بررسی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز باعث افزایش یک کیلوگرم وزن در دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد قند و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، اما توصیه نمی شود مصرف ناگهانی قند را متوقف کنید و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. به همین دلیل ، بهتر است مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون خوردن غذای زیاد است و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی آنها به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای کاملاً فرآوری شده مانند غلات ، فست فودها و مایکروویو حاوی تعدادی ترکیبات مضر مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که بدون شک برای سلامتی مضر بوده و باعث چاقی می شوند.

علت چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خورند ، 32 درصد بیشتر از کسانی که غذاهای فرآوری شده کمتری مصرف می کنند ، چاق هستند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند که به شما احساس سیری می دهند ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

نداشتن خواب کافی

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. خواب ناکافی در کنار سایر عوارض جانبی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ویسفاتین (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) نسبت به زنانی هستند که 6 ساعت یا بیشتر در روز می خوابند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب شبانه به مدت 7 ساعت یا بیشتر با 33 درصد احتمال کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر خواب ضعیفی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مختلف مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین و خوابیدن در زمان خاصی را کاهش دهید.

به اندازه کافی غذاهای کامل و سالم نخورید

نخوردن غذاهای کامل و سالم می تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، خوردن غذا بهتر از نخوردن است و همین باعث می شود بدون خوردن زیاد وزن خود را افزایش دهید.

یک مطالعه 609 بزرگسال چاق را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی یا کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که مصرف سبزیجات خود را به حداکثر برسانند ، میزان قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده خود را محدود کنند ، غذاهای کامل با حداقل غذاهای مغذی بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه تهیه کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در هر دو گروه رژیم غذایی مقدار مساوی از دست دادند-12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل برای کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. به تدریج سعی کنید غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار رایج در زندگی امروز است که می تواند عامل چاقی شما باشد. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل شدید به غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق سطح کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

افزایش وزن بدون پرخوری

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند ، نسبت به افرادی که فقط توصیه های رژیم غذایی منظم دریافت می کردند ، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و معاشرت با دوستان را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما از بیماری های خاصی رنج می برید

اگرچه علت چاقی معمولاً به شیوه زندگی اشتباه و نکاتی که ذکر کردیم برمی گردد ، اما برخی اختلالات بهداشتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع ، علت افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا و حتی انجام فعالیت بدنی زیاد ممکن است مربوط به این مشکل باشد و هر چقدر هم که برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید ، باز هم با تجمع چربی اضافی در بدن خود روبرو خواهید شد. بدن از جمله اختلالاتی که می توانند باعث چاقی شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر فعالیت غده تیروئید شما تأثیر می گذارد ، می تواند عامل چاقی باشد و باعث افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این حالات روانی رایج با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند با ایجاد اختلال در تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث افزایش وزن شود و کاهش وزن را مشکل سازد.
  • اختلال خوردن (BED): BED یک نبرد مکرر برای پرخوری غیرقابل کنترل است و می تواند منجر به عوارض زیادی از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن ارتباط دارند ، بنابراین برای تشخیص صحیح ، مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل داروی خود وزن اضافه کرده اید ، با پزشک خود مشورت کنید.

آخرین کلمه

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. کم خوابی ، بی تحرکی و پرخوری غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عادت هایی هستند که می توانند خطر افزایش وزن را افزایش دهند. با این حال ، هنگامی که علت چاقی مشخص شد ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در دستیابی به تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/