چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟ – مشاوره تغذیه تلفنی


چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان هستند. اگرچه این دو دارای مزایای سلامتی مشابهی هستند ، اما تفاوت هایی نیز با هم دارند. این مقاله قهوه و چای سیاه را مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

مقدار کافئین

کافئین به طور کامل مورد تحقیق قرار گرفته است و در مطالعات آزاردهنده ترین آن ثابت شده است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های معروف ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل اثرات مفید خود بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان تهیه ، اندازه یا روش تولید می تواند متفاوت باشد ، اما در مقدار مساوی چای و قهوه ، قهوه دو برابر کافئین کافئین دارد. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان (240 میلی لیتر) قهوه دم کرده حاوی 95 میلی گرم کافئین در مقایسه با 47 میلی گرم چای سیاه بدون کافئین است.

اگرچه محققان در درجه اول بر روی اثرات کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، هر دو نوشیدنی – با وجود مقادیر مختلف ماده – می توانند مزایای سلامتی مشابهی را ارائه دهند. مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و توانایی ورزش ، خلق و خو و هوشیاری را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند ، بنابراین یک تقویت کننده برای عملکرد در ورزش است.

مرور 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین تمرینات استقامتی را در مقایسه با دارونما 12 درصد بهبود می بخشد. از نظر تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، گروهی نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین دریافت کردند. آنها داشتند.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بررسی نه مطالعه علمی بر روی 193،473 نفر نشان داد که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف متوسط ​​کافئین دارای اثر محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری چربی غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، که از برخی بیماری های مزمن جلوگیری می کند. چای و قهوه هر دو حاوی آنتی اکسیدان ها هستند و دارای محتوای بالایی از پلی فنول ها هستند که هم برای طعم و هم برای سلامتی مفید است. گروه های پلی فنول زیادی در چای و قهوه وجود دارد. T-flavin ، T-rubigine و catechins اجزای اصلی چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان داده است که t-flavins و t-rubigines از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است که نشان می دهد چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی در مورد خواص ضد سرطانی قهوه نشان داد که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی رشد سلول های سرطانی عمل می کند و بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات بلندمدت انسانی و تحقیقات ژنتیکی که شواهد بیشتری را تجزیه و تحلیل کرده اند نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند بدن را در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق مکانیسم های مختلف مانند محافظت از رگ های خونی به سلامت قلب کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد حساسیت زایی: آنها مانع تشکیل عروق خونی جدید می شوند که سلول های سرطانی می توانند از آنها زندگی کنند.
  • اثر ضد آتروژنیک: آنها از تشکیل پلاک در عروق خونی ، حملات قلبی و خطر سکته مغزی جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز 21 درصد خطر سکته مغزی را در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

احتمال افزایش سطح انرژی وجود دارد

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به طرق مختلف.

تاثیر قهوه بر افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین باعث افزایش توجه و کاهش خستگی می شود. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد ، که باعث افزایش خواص اعتیادآور قهوه می شود. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین با مسدود کردن آن ، کافئین احساس خستگی شما را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً فوراً اتفاق می افتد. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما حداکثر غلظت کافئین در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. بنابراین ، بسیاری از مردم زمانی که نیاز به افزایش فوری انرژی دارند ، یک فنجان قهوه را ترجیح می دهند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه چای کافئین کمتری دارد ، اما سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. بر خلاف کافئین ، L-theanine می تواند با افزایش امواج آلفا در مغز ، به شما در آرامش کمک کند. این اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون احساس خواب آلودگی به شما احساس آرامش اما توجه می دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف L -theanine با کافئین – مانند چای – می تواند به شما در هوشیاری ، تمرکز ، تمرکز و سریع کمک کند. این ترکیب به همین دلیل است که چای از قهوه بیشتر انرژی زا و آرامش بخش است.

مزایای احتمالی کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری هایی را که می سوزانید بین 13 تا 3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند ، این امر باعث می شود 150-179 کالری بیشتر بسوزانید.

قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با چربی سوزی ارتباط دارد. برخی مطالعات این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک آن نسبت داده اند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش کرد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج مشابه از 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از سوی دیگر ، به نظر می رسد پلی فنول های چای مانند T-flavin در کاهش وزن نقش دارند. گزارش شده است که T-flavins می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که پلی فنول های چای می تواند سطح چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شود ، حتی در هنگام خوردن غذاهای چرب.

کدام بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، تحقیقات نشان می دهد که اعتدال در مصرف بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه هر دو منبع عالی این ترکیبات مهم هستند که می توانند در برابر شرایط مختلف ، از جمله بیماری های قلبی و برخی سرطان ها محافظت کنند.

ادعاهای دیگر در مورد قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر حفره ها ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه دارای مقدار بیشتری کافئین نسبت به چای است که می تواند برای کسانی که بدنبال افزایش فوری انرژی هستند مفید باشد. با این حال ، می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلالات خواب در افراد حساس شود.

به دلیل تأثیر کافئین بر مغز ، مصرف بیش از حد قهوه نیز می تواند منجر به اعتیاد یا وابستگی شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی L-theanine است که هنگام هوشیاری آرام می شود.

علاوه بر این ، می توانید به سراغ گزینه های بدون کافئین بروید ، که شامل سایر نوشیدنی ها و نوشیدنی های گیاهی است که به طور طبیعی بدون کافئین هستند. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایای خود را دارند.

سرانجام

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را در برابر برخی بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، مقادیر زیاد کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و L-theanine در چای سیاه باعث افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی در حد اعتدال سالم و سالم هستند ، بنابراین می توان آنها را به دلخواه شخصی یا حساسیت شما به کافئین کاهش داد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/