هورمون های شادی و 5 راه برای افزایش ترشح آنها در بدن


هورمون های شادی هورمون های شاد محصول ترشحات شیمیایی در مغز هستند که تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارند.

فواید هورمون های شادی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا برخی از افراد و تجربیات به ما احساس آرامش ، شادی و خوشحالی می دهند؟ یکی از عناصر کلیدی در این مورد این است که ارتباطات مثبت و تجربیات ما از ترس و شادی در واقع یک واکنش شیمیایی در مغز ما ایجاد می کند.

این واکنش از طریق پیام رسان های شیمیایی در مغز ما اتفاق می افتد ، که بیشتر به عنوان هورمون شناخته می شود. چهار هورمون اصلی وجود دارد که مسئول ایجاد این احساسات خوب هستند.

این هورمون ها احساس آرامش ما را تعدیل می کنند. ترشح این هورمون ها تحت تأثیر سطح استرس ، مراقبت از خود و انتخاب شیوه زندگی است.

در این مقاله با مهمترین هورمون های شادی در بدن آشنا می شوید و راه های افزایش این هورمون ها در بدن توضیح داده می شود:

اندورفین در درجه اول به فرد کمک می کند تا با استرس کنار بیاید و درد را کاهش دهد.

تثبیت کننده سروتونین باعث آرامش ، شادی می شود.

دوپامین یک هورمون لذت است و نقش انگیزشی در سیستم پاداش مغز دارد.

هورمون اکسی توسین برای عشق و اعتماد ترشح می شود.

دوپامین

این هورمون ماده شیمیایی پاداش را در مغز شما کنترل می کند. وقتی کاری راحت انجام می دهید دفع می شود. این هورمون می تواند هنگامی که یک غذای خوب می خورید ، به موسیقی الهام بخش گوش می دهید ، ماساژ می دهید یا ورزش می کنید آزاد شود.

فرد از ترشح دوپامین احساس خوشحالی می کند و این انگیزه در او ایجاد می شود تا به دنبال چیزهایی باشد که از آن لذت می برد و به خوبی انجام می دهد.

ترشح هورمون های شادی

سروتونین

سروتونین خلق و خوی خوب ما ، احساس شادی و شادی ما را تثبیت می کند. علاوه بر این ، به کاهش نگرانی ها و استرس ما کمک می کند و با یادگیری و حافظه ارتباط دارد.

سروتونین به طور طبیعی توسط فعالیت های منظمی که می توانیم هر روز انجام دهیم تولید می شود – پیاده روی در زیر نور خورشید ، خواب خوب ، گذراندن وقت در طبیعت یا پرورش فعالیت هایی که سطح استرس را کاهش می دهد.

اندورفین ها

اندورفین ها توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شوند تا به ما کمک کنند تا با درد جسمی کنار بیاییم. آنها در پاسخ به درد یا استرس آزاد می شوند ، اما در فعالیت های دیگر مانند غذا خوردن ، ورزش کردن یا رابطه جنسی نیز آزاد می شوند.

اندورفین ها هورمون کوتاه مدت ترشح می کنند که احساس درد را می پوشاند. ورزشکاران اغلب در مورد “اندورفین بالا” ای که دریافت می کنند وقتی به نقطه ای می رسند که ناراحتی یا درد واقعی وجود دارد ، صحبت می کنند.

اکسی توسین

اکسی توسین اغلب “هورمون عشق” نامیده می شود. تحقیقات گسترده ترشح اکسی توسین را با رضایت از زندگی مرتبط کرده است.

به نظر می رسد این هورمون نقش بیشتری در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان دارد. اکسی توسین عمدتا با لمس محبت و صمیمیت همراه است. این هورمون سروتونین و دوپامین را تحریک کرده و اضطراب را کاهش می دهد. اکسی توسین یکی از قوی ترین هورمون های شادی است و اثرات متعددی دارد.

هورمون های شادی را تقویت کنید

5 راه برای افزایش هورمون های شادی

فعالیت مغز با تجربیات مرتبط است. با افزایش مواد شیمیایی عصبی در بدن ، نورون های مرتبط با این موضوع مسیرهای عصبی ایجاد می کنند.

تجربه به مغز می آموزد که مواد شیمیایی خود را مانند گذشته دفع کند.مغز در سنین جوانی به راحتی مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کند ، اما ایجاد مسیرهای عصبی جدید با افزایش سن آسان نیست.

ساخت مدارهای جدید نیاز به تکرار زیاد دارد. بنابراین یک عادت شاد جدید انتخاب کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید تا اینکه عادت جدید شما مانند عادات قدیمی شما طبیعی به نظر برسد و از احساس خوشبختی لذت ببرید.

روش تقویت دوپامین

ما می دانیم که وقتی شما کاری را درست انجام می دهید ، دوپامین تحریک می شود. اطمینان حاصل کنید که چیزهایی را در زندگی خود قرار می دهید که از آنها لذت می برید و خوب انجام می دهید.

رسیدن به هدف یا انجام کاری مهم باعث آزاد شدن دوپامین می شود و به مغز شما می گوید که کار خوبی انجام داده اید.

راه دیگر این است که برای کسی کاری دوستانه انجام دهید. داوطلب شدن منظم همچنین دوپامین طبیعی آزاد می کند که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

تثبیت هورمون های شادی

روش تقویت سروتونین

چندین راه وجود دارد که می توانید به طور طبیعی سطح سروتونین خود را افزایش دهید. بیرون آمدن از خانه و راه رفتن زیر نور آفتاب راه موثری است. همه در یک روز آفتابی احساس بهتری دارند.

برای تقویت باور خود نسبت به ارزش های زندگی خود تلاش کنید. این درست است که همه می توانند پیروزی و باخت را در زندگی خود تجربه کنند.

اگر بر ضررهای خود تمرکز کنید ، سروتونین بدن شما کاهش می یابد. این عادت را داشته باشید که با تمرکز بر پیروزی های خود – کوچک و بزرگ – همیشه ذهن خود را مثبت نگه دارید.

ورزش راه دیگری برای افزایش سطح سروتونین و سطح هورمون شادی است. یک پیاده روی سریع 10 دقیقه ای برای روحیه شما شگفت انگیز است ، پس چرا پیاده روی طولانی تری انجام ندهید؟ بیست تا چهل دقیقه نیز مزایای باورنکردنی برای سلامت قلب و جسم به شما می دهد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان باعث افزایش سروتونین می شود. غذاهای غنی از تریپتوفان شامل مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، ماهی ، بادام زمینی ، کدو ، دانه کنجد ، شیر و بوقلمون است.

روش تقویت اندورفین

ورزش روشی بسیار م toثر برای ترشح اندورفین است ، اما راه های دیگری نیز برای ترشح اندورفین وجود دارد – خنده یا ورزش کششی می تواند باعث ترشح اندورفین شود.

افزایش هورمون های شادی

روش افزایش اکسی توسین

اکسی توسین با دادن و دریافت عشق در همه اشکال آن آزاد می شود. با شرکت در یک کلاس گسترده یوگا ، ماساژ ، مدیتیشن یا گوش دادن به موسیقی ، میزان این هورمون را در بدن خود بررسی کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش ترشح اکسی توسین می شود ، گفتگوی معنادار با خانواده یا دوستان یا آشپزی برای کسانی است که به آنها اهمیت می دهید. می توانید حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید یا با شخص خاصی صمیمی باشید.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و لذت زندگی خود را افزایش دهید.

شادی داخلی برای بهبود کیفیت زندگی ما بسیار مهم است و در شرایطی که احساس خوشبختی در زندگی شما کاهش یافته است ، می توانید انتخاب هایی را انجام دهید که به شما کمک می کند زندگی روشن تر و شادتری را تجربه کنید.

اولین مرکز مراقبت های بهداشتی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در زمینه مراقبت و پرستاری در منزل ، با کادر مجرب و متخصص خود آماده خدمات رسانی شبانه روزی به شهروندان عزیز می باشد.

پرسنل مجرب در این مرکز در قالب پرستاران ارشد ، پرستاران درمانگاه و پرستاران اطفال همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای مراقبت و پرستاری خدمات ارائه کرده و آسایش و امنیت را برای شما عزیزان در بالاترین اولویت قرار داده اند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود تماس بگیرید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/