علوم ورزشی کربوهیدراتهای ساده و پیچیده چیست؟ تفاوت در چیست؟


آنچه در این مقاله می خوانید

شما بدون شک با کربوهیدرات ها آشنایی دارید و می دانید که کربوهیدرات ها بخشی از هر رژیم غذایی هستند. کربوهیدرات یک مولکول بیولوژیکی یا ماکرومولکول بزرگ است که از اتمهای کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. کربوهیدرات ها در بدن به گلوکز تبدیل می شوند ، که در فرایند متابولیسم انرژی لازم برای انجام عملکردهای بدنی و فعالیت بدنی را فراهم می کند. اما انواع مختلفی از آن وجود دارد ، کربوهیدراتهای ساده و پیچیده در مورد هر یک از آنها و تفاوت های آنها یاد خواهید گرفت.

کربوهیدراتها یک سوخت ایده آل برای بدن و عملکردهای بدن هستند و انرژی مورد نیاز عضلات ، مغز و سیستم عصبی بدن را تامین می کنند. در حقیقت ، مغز انسان به مصرف کربوهیدرات ها به عنوان منبع انرژی وابسته است. کربوهیدرات موجود در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و محصولات لبنی و غذاهای تهیه شده از غلات کامل و شیرین کننده ها مانند: شکر ، عسل ، شربت قند و…. پیدا شد

3 نوع کربوهیدرات

  • نان قندی این ماده به طور طبیعی در برخی غذاها از جمله میوه ها ، عسل ، آب میوه ها ، شیر و سبزیجات یافت می شود.
  • نشاسته این از تعداد زیادی واحد قند متصل به هم ساخته شده است. غذاهای نشاسته ای مانند نان ، برنج ، سیب زمینی و ماکارونی
  • فیبر این ماده فقط در غذاهای تهیه شده از گیاهان یافت می شود و در دستگاه گوارش کاملاً تخریب نشده است. فیبر به سلامت روده کمک می کند و برخی از انواع آن برای کاهش کلسترول مفید است.

کربوهیدراتهای ساده

کربوهیدراتهای ساده شامل یک یا دو واحد قند به سرعت هضم می شوند. کربوهیدراتهای ساده شامل مونوساکاریدها یا قندها در واحدهای واحد و دی ساکاریدها یا قندها در واحدهای دوتایی است. مونوساکاریدها شامل گلوکز ، فروکتوز و گالاکتوز هستند. این قندها می توانند مستقیماً جذب شوند و برخلاف دی ساکاریدها و پلی ساکاریدها ، نیازی به تجزیه بیشتر آنزیم ها ندارند.

غذاهایی که حاوی کربوهیدراتهای ساده هستند می توانند سطح قند خون را افزایش داده و همچنین ترشح انسولین را افزایش دهند. این می تواند اشتها و تجمع چربی اضافی را افزایش داده و چاقی را افزایش دهد. شکر ، شربت ذرت ، آب میوه. نوشیدنی های ورزشی و آب میوه های شیرین منبع کربوهیدرات های ساده هستند.

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدراتهای پیچیده از نظر ساختاری پیچیده تر از کربوهیدراتهای ساده هستند و زمان بیشتری برای هضم و جذب نیاز دارند ، بنابراین انرژی را با سرعت کمتری تأمین می کنند ، به این معنی که کربوهیدراتهای پیچیده به تدریج وارد جریان خون می شوند و فقط سطح انسولین کمی افزایش می یابد. خون را تحریک می کند ، که به نوبه خود اشتها را تنظیم می کند و منجر به تجمع مقادیر کمتری از کربوهیدرات ها به شکل چربی می شود.

علاوه بر این ، اگر منابع کربوهیدراتهای تصفیه نشده (فیبر) و محتوای فیبر کافی باشد ، هضم و جذب آن بسیار بیشتر طول می کشد. کربوهیدرات های تصفیه نشده و غلات کامل در محصولاتی مانند برنج قهوه ای ، ماکارونی و ماکارونی غلات کامل و نان و غلات کامل وجود دارد.

تفاوت بین کربوهیدراتهای ساده و پیچیده

کربوهیدراتهای ساده به سرعت قند خون را بالا می برند اما نمی توانند قند خون را برای مدت طولانی ثابت نگه دارند و بعد از مدت کوتاهی قند خون دوباره کاهش می یابد اما ترشح قند و تبدیل آن به انرژی از کربوهیدراتهای پیچیده به آرامی اتفاق می افتد و باعث تثبیت قند خون می شود. و انرژی ، صرفاً با خوردن کربوهیدراتهای پیچیده ، قند خون شما را به آرامی بالا و پایین می آورد و به مدت طولانی تری به شما انرژی می دهد.

متابولیسم کربوهیدرات

همه کربوهیدراتها پس از هضم و جذب در دستگاه گوارش به قند (گلوکز) تبدیل می شوند. گلوکز از طریق جریان خون در سراسر بدن منتقل می شود تا برای تامین انرژی به سلول ها وارد شود. لوزالمعده هورمونی به نام انسولین ترشح می کند که قند را از جریان خون جمع آوری کرده و وارد سلول های بدن می شود. اگر مقدار زیادی قند وارد جریان خون شود ، که مورد نیاز سلول های بدن نیست ، به ماده ای به نام گلیکوژن تبدیل می شود و در کبد ذخیره می شود تا در صورت نیاز و استفاده به قند تبدیل شود.

هرچه ترشح این قندها و هورمونها کندتر باشد ، قند و سطح انرژی در بدن پایدارتر است و میزان قند موجود در کربوهیدراتها در جریان خون سریعتر آزاد شده و باعث افزایش ناگهانی قند و انرژی خون می شود. افزایش ترشح هورمون انسولین ، و به زودی دوباره شاهد کاهش قند خون و احساس خستگی خواهیم بود.

کدام کربوهیدرات ها را بیشتر می خورید؟

شیرینی ها ، شکلات ها ، بیسکویت ها ، کیک ها و نوشابه هایی که قند به آنها اضافه می شود معمولاً کالری بالایی دارند ، که در صورت مصرف مداوم ، خطر ابتلا به حفره و چاقی را افزایش می دهد. میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غذاهای نشاسته ای ، به ویژه غلات کامل ، مقادیر زیادی مواد مغذی (مانند ویتامین ها و مواد معدنی) را که برای بدن مفید هستند ، تامین می کنند.

چرا کربوهیدراتهای پیچیده بهتر از کربوهیدراتهای ساده هستند؟

کربوهیدراتهای پیچیده نسبت به کربوهیدراتهای ساده دارای مواد مغذی بیشتر و فیبر بیشتری هستند. همچنین هضم آنها کندتر است و نسبت به کربوهیدراتهای ساده سیر کننده تر است و آنها را به یک گزینه خوب برای کنترل وزن تبدیل می کند. این نوع کربوهیدراتها برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 نیز مفید است زیرا قند خون بالا را بعد از غذا کنترل می کنند.

تهیه و تنظیم: elmevarzesh.com


No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/