علوم ورزشی چرا آب چغندر اثرات مفیدی بر عملکرد ورزشی دارد؟


امروزه ورزشکاران و افراد فعال در حال یادگیری بیشتر در مورد غذاهای سالم برای بهبود عملکرد خود هستند. نشان داده شده است که رژیم های غنی از سبزیجات مانند چغندر تأثیر قابل توجهی بر عملکرد بدن در حین ورزش دارد. آب چغندر یکی از رایج ترین مکمل های ارگونژیک یا انرژی زا در بین ورزشکاران است. چه چیزی باعث می شود چغندر در تغذیه ورزشی چنین جایگاهی داشته باشد؟

چغندر (بتا ولگاریس) منبع غذایی است که خواص درمانی نیز دارد و از نظر مکمل های انرژی بسیار شناخته شده است. اگرچه تعدادی سبزیجات نقش مهمی در سلامت قلب دارند ، اما یکی از محبوب ترین آنها چغندر یا بالم لب است.

چرا چغندر مفید است؟

چغندر منبع غنی از آنتی اکسیدان های قوی و محتوای بالای نیترات است. مطالعات نشان می دهد سبزیجات دارای نیترات بالا باعث افزایش سلامت و بهبود عملکرد ورزشی می شوند. نیترات یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در غذاهای خاصی وجود دارد و پس از مصرف به اکسید نیتریک تبدیل می شود.

نوشیدن آب چغندر میزان اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهد. این ماده شیمیایی می تواند جریان خون را افزایش داده ، عملکرد ریه را بهبود بخشد و انقباضات عضلانی را تقویت کند. این ترکیب ورزشکاران را تشویق کرده است تا از مکمل های چغندر برای بهبود استقامت و عملکرد تنفسی خود استفاده کنند.

سلامت قلب و عروق برای ورزشکاران و افراد فعال بسیار مهم است. این بخش از سلامت جسمانی به توانایی جریان خون و سیستم تنفسی در تأمین اکسیژن به عضلات فعال در طول تمرینات طولانی اشاره دارد. اکسید نیتریک موجود در آب چغندر به این روند کمک می کند و عملکرد قلبی تنفسی و همچنین عملکرد ماهیچه ها را افزایش می دهد.

آیا آب چغندر تأثیرات مفیدی بر عملکرد ورزشی دارد؟

اکسید نیتریک عملکردهای بدن را تحریک می کند ، که بر مصرف اکسیژن تأثیر می گذارد ، رگ های خونی را باز می کند و جریان خون را افزایش می دهد و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ماهیچه های فعال می رساند. اکسید نیتریک همچنین به عنوان یک مولکول سیگنال برای اتصال سلول ها و بافت های بدن عمل می کند. این ترکیب باعث می شود خون بیشتری به ماهیچه ها برسد و اکسیژن بیشتری برای تأمین آنها ایجاد شود. طبق تحقیقات قبلی ، چغندر می تواند عملکرد ورزشی را تا 16 درصد افزایش دهد.

تحقیقات چه می گوید؟

در این راستا ، مطالعات مختلفی در مورد ورزشکاران در ورزشهای مختلف از جمله شنا ، شنا ، دوچرخه سواری و پیاده روی قدرت انجام شده است. هدف مشترک این مطالعات تعیین اثرات مفید آب چغندر بر عملکرد ورزشی بود. این مطالعه بر روی 14 شناگر مرد انجام شد که همه آنها ورزشکاران حرفه ای سالم بودند. آنها برای حداکثر مصرف اکسیژن و انرژی هوازی در هنگام شنا مورد ارزیابی قرار گرفتند.

آستانه بی هوازی شناگران پس از مصرف مکمل های چغندر به میزان قابل توجهی افزایش یافت. به این معنی؛ افزایش ظرفیت اکسیژن به آنها اجازه می دهد تا مسافت های طولانی تری را شنا کنند. همچنین مشخص شد که این افراد پس از مصرف مکمل های آب چغندر قند از انرژی هوازی کمتری استفاده کردند. کاهش مصرف انرژی به آنها اجازه می داد تا زمان بیشتری را تحمل کنند. نتایج نشان داد که مکمل آب چغندرقند می تواند عملکرد ورزشی شناگران حرفه ای را افزایش دهد.

آیا آب چغندر تأثیرات مفیدی بر عملکرد ورزشی دارد؟

سایر یافته های تحقیق

مرور سیستماتیک مقالات مختلف در مورد تأثیر آب چغندر در بهبود استقامت قلبی تنفسی در ورزشکاران انجام شد و بیش از بیست مقاله برای این مطالعه انتخاب شد. تمرکز این مطالعه تعیین اثرات آب چغندر به تنهایی و در ترکیب با سایر مکمل های مربوط به استقامت قلبی تنفسی در ورزشکاران بود. این مقالات طیف وسیعی از ورزش ها و همچنین مردان و زنان را پوشش می دهد. نتایج این مطالعات در زیر خلاصه شده است:

  • تقویت عملکرد هوازی در ورزشکاران زن و مرد. میزان اکسیژن مصرف شده در شدت های مختلف به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود.
  • قایقرانی که قبل از مسابقه مکمل آب چغندر مصرف کرده بودند ، ظرفیت اکسیژن بیشتری نسبت به سایرین داشتند.
  • شناگران بعد از مصرف آب چغندر عملکرد بهتری داشتند و استقامت بیشتری داشتند.

دوچرخه سواران که از مکمل های چغندر استفاده می کردند در یک آزمایش 50 کیلومتری 0.8 درصد افزایش عملکرد داشتند. در 10 مایل گذشته ، پیشرفت های قابل توجهی انجام شده است. هم کارایی اکسیژن و هم زمان خستگی به طور چشمگیری تغییر کرده بود.

  • همه ورزشکاران توانستند با مصرف مکمل های آب چغندرقند 60 تا 80 درصد شدت تمرین طولانی تر را تحمل کنند.
  • دوندگان در فینال 5000 متر 5 درصد سریعتر دویدند. آنها 90 دقیقه قبل از شروع مسابقه مکمل آب چغندر مصرف کرده بودند.
  • مشخص شد که بیشترین تأثیر این مکمل زمانی بود که 150 دقیقه قبل از شروع فعالیت مصرف شد.
  • مکمل آب چغندر ، شش روز قبل از تمرین یا مسابقه شدید ، بیشترین تأثیر را از نظر خواص انرژی دارد.
  • بزرگسالان فعال و سالم که به مدت 15 روز مکمل مصرف کردند ، در طول تمرینات استقامتی قدرت و مصرف اکسیژن بیشتری داشتند.
  • نشان داده شده است که مکمل های آب چغندر فراهمی زیستی میتوکندری را افزایش می دهد. استرس سلولی و بیوژنز میتوکندری فرآیندی است که در آن بدن انرژی سلول ها را افزایش می دهد.
  • مصرف آب چغندر می تواند عملکرد انقباض ماهیچه ها را بهبود بخشد.
  • زمان مصرف این مکمل عامل مهمی در بدست آوردن بهترین نتایج در عملکرد است. توصیه می شود که آب چغندر را حداقل 15 دقیقه قبل از شروع تمرینات سنگین مکمل کنید.
  • کافئین در تماس با آب چغندر می تواند اثر انرژی زای آن را کاهش دهد.
  • بیشترین جذب اکسید نیتریک در خون بین 2 تا 3 ساعت پس از مصرف چغندر اتفاق می افتد. انرژی بخش ترین این مکمل 150 دقیقه پس از مصرف آب چغندر است.
  • از دیگر مزایای آن می توان به کاهش فشار خون ، خواص ضد سرطانی ، سم زدایی و خواص ضد التهابی اشاره کرد.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/