علوم ورزشی مکمل گلوتامین چیست؟ بهترین زمان برای مصرف گلوتامین


آنچه در این مقاله می خوانید

مکمل های گلوتامین یکی از مکمل هایی است که نه تنها برای بدنسازان بلکه در بین همه ورزشکاران بسیار محبوب است. این اسید آمینه به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. گلوتامین نقش مهمی در سیستم ایمنی و دستگاه گوارش دارد. سپس برای کسب اطلاعات مفید در مورد این مکمل ، مجله علوم ورزشی را مشترک شوید.

گلوتامین چیست؟

این یک آمینو اسید غیر ضروری است که توسط بدن تولید می شود و فراوان ترین اسید آمینه در پلاسما و ماهیچه ها است. اسید آمینه بلوک سازنده پروتئین است. غلظت گلوتامین در خون یک فرد سالم 3-4 برابر بیشتر از سایر آمینو اسیدها است. حدود 60 درصد آمینو اسید درون سلولی را تشکیل می دهد و روزانه حدود 9 گرم از ماهیچه ها در جریان خون دفع می شود.

تحقیقات روی گلوتامین به وضوح نشان داده است که این اسید آمینه به راحتی قادر است از ماهیچه ها در برابر تجزیه پروتئین ها محافظت کرده و از پدیده مخرب آتروفی عضلات جلوگیری کند. یکی از مزایای اسید آمینه گلوتامین نقش عمده آن در متابولیسم پروتئین ، حجم سلول و ضد کاتابولیسم است.

این اسید آمینه که به عنوان مکمل عرضه می شود ، نقش مهمی در افزایش حجم سلول و افزایش سنتز پروتئین ماهیچه ها دارد و دارای خواص ضد کاتابولیک بسیار قوی است. گفته می شود که این اسید آمینه تأثیر زیادی در افزایش ترشح طبیعی هورمون رشد دارد. نیازی به گفتن نیست که اثرات HGH بر افزایش حجم و قدرت عضلات و همچنین افزایش روند چربی برای همه روشن است.

چرا بدن به گلوتامین نیاز دارد؟

بدن انسان برای انتقال آمونیاک و نیتروژن از طریق بدن از طریق رگ های خونی به گلوتامین نیاز دارد. به همین دلیل است که بدن همیشه سعی می کند جریان ثابت گلوتامین را در رگ های خونی حفظ کند.

هم سیستم ایمنی و هم دستگاه گوارش به این اسید آمینه نیاز دارند. مشکلات گوارشی در مواردی رخ می دهد که فرد به دلیل کمبود این اسید آمینه در رژیم غذایی با پروتئین بالا قرار دارد.

هنگامی که یک ورزشکار مرتباً فعالیت بدنی سنگینی انجام می دهد ، به گلوتامین بیشتری نسبت به آنچه در بدن تولید می شود نیاز دارد. اگر بدن نتواند گلوتامین مورد نیاز خود را از طریق رگ های خونی دریافت کند ، باید به عضلات برود. در این حالت ، گلوتامین توسط ماهیچه ها تجزیه شده و وارد جریان خون می شود.

مصرف گلوتامین چه فوایدی دارد؟

مکمل گلوتامین چیست و چگونه گلوتامین مصرف می شود؟

از جمله مزایای ذکر شده می توان به تقویت حافظه ، افزایش حجم و آب در عضلات و مفاصل ، جلوگیری از آسیب بافت ماهیچه ای و ترمیم بافت ماهیچه ای ، انتقال نیتروژن بین اندام ها ، حفظ تعادل اسید و باز ، افزایش ترشح هورمون رشد ، He منبع انرژی سلولهای سیستم ایمنی و تنظیم سنتز و تخریب پروتئین را ذکر کرد.

کسانی که با ورزش های سنگین آشنا هستند به خوبی می دانند که فعالیت بدنی شدید و مداوم ، ناخواسته یا غیر عمد ، با پدیده تجزیه پروتئین در ماهیچه ها مرتبط است. ورزشکاران این پدیده مخرب را به عنوان پدیده کاتابولیسم می شناسند. آنتونیو 1999 اظهار داشت که حفظ سطح گلوتامین درون سلولی در جلوگیری از تجزیه پروتئین ماهیچه های اسکلتی مثر است.

جلوگیری از گلوتامین و کاتابولیسم

گفته می شود که مصرف کافی این آمینو اسید احتمال بروز این پدیده را در افراد قدرت خور به حداقل می رساند. این اسید آمینه به ویژه برای کسانی که در چرخه برش هستند ، یا می خواهند چربی بدن را کاهش دهند یا رژیم چربی سوزی را دنبال می کنند ، مهم است.

وقتی ورزشکاران می خواهند وزن خود را کاهش دهند و در عین حال نگران از دست دادن توده عضلانی خود هستند ، این اسید آمینه برای آنها مانند طلا و کیمیاگری است.

گلوتامین منبع مهمی از سلول ها در سیستم ایمنی بدن (گلبول های سفید خون و برخی از سلول های دستگاه گوارش) است. اگر بدن به گلوتامین بیشتری نیاز داشته باشد ، بدن می تواند پروتئین هایی مانند ماهیچه را تجزیه کرده و آمینو اسیدهای لازم را آزاد کند.

در نتیجه ، عملکرد سیستم ایمنی بدن به دلیل کمبود آن کاهش می یابد. بنابراین ، در برخی موارد مانند آسیب شدید ، رژیم غذایی سرشار از پروتئین و گلوتامین برای فرد تجویز می شود.

بیشتر توصیه ها برای گلوتامین در دوران نقاهت پس از ورزش شدید بوده است. عوارض مصرف معمولاً پس از یک هفته نشان داده می شود. در هنگام ورزش احساس جسمی بهتری خواهید داشت و انرژی بیشتری خواهید داشت و خستگی و درد عضلانی کمتری خواهید داشت.

خواص گلوتامین در بدنسازی

  • با تأمین نیتروژن برای تولید پروتئین ، سنتز پروتئین در ماهیچه ها را تحریک می کند
  • کاهش زمان بازیابی عضلات
  • افزایش تولید هورمون رشد
  • در طول ورزش کاتابولیسم را کاهش دهید
  • هنگامی که بدن از گلیکوژن تخلیه می شود استقامت را با جایگزینی گلیکوژن افزایش دهید
  • با تقویت سیستم ایمنی ، خطر بیماری را کاهش می دهد

آیا به عضله سازی کمک می کند؟

چندین مطالعه نشان می دهد که این مکمل هیچ نقشی در عضله سازی ندارد. بنابراین ، اگر می خواهید توده عضلانی بسازید ، بهتر است این مکمل را از سبد خود خارج کنید. در عوض ، می توانید از آن برای سوزاندن چربی در حین سوزاندن و خشک کردن بدن استفاده کنید.

عوارض گلوتامین چیست؟

مکمل گلوتامین چیست و چگونه گلوتامین مصرف می شود؟

اگرچه تاکنون هیچ عارضه جانبی گزارش نشده است ، به خاطر داشته باشید که گلوتامین یک آمینو اسید است و اگر بیش از نیاز خود مصرف می کنید ، نیتروژن اضافی باید از بدن خارج شود. هنگامی که گلوتامین تجزیه می شود ، آمونیاک تشکیل می شود ، اگرچه در بدن تجمع نمی یابد اما زیاد مصرف نمی کند.

هشدارها در مورد مصرف گلوتامین

قبل از استفاده از گلوتامین به هشدارهای زیر توجه کنید:

  • کودکان و نوجوانان: از 3 تا 18 سال نباید بیش از 0.7 گرم در هر روز مصرف کنند. کیلوگرم وزن بدن در هر روز
  • بارداری و شیردهی: اطلاعات کافی در مورد استفاده از این اسید آمینه در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. بهتر است این افراد از این مکمل استفاده نکنند.
  • مشکلات کبدی: افراد مبتلا به مشکلات کبدی باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.
  • اختلال روانی: از مصرف به دلیل احتمال برخی تغییرات ذهنی در این افراد خودداری کنید.
  • گرفتگی عضلات: ممکن است خطر تشنج را در برخی افراد افزایش دهد.

منابع غذایی گلوتامین

همانطور که قبلاً ذکر شد ، گلوتامین یک آمینو اسید غیر ضروری است ، به این معنی که توسط بدن تولید می شود اما به طور طبیعی در برخی از غذاها نیز یافت می شود. می توان گفت که با رژیم غذایی طبیعی بدن 3 تا 6 گرم در روز جذب می کند. بیشتر اسیدهای آمینه در محصولات حیوانی یافت می شود.

  • ماهی و صدف
  • گوشت قرمز
  • کلم قرمز
  • تخم مرغ
  • ماست
  • آجیل
  • جعفری
  • سبزیجات برگ تیره
  • شیر بدون چربی
  • ذرت

نحوه مصرف گلوتامین

بدنسازان و کسانی که تمرینات قدرتی انجام می دهند باید بین 0.1 تا 0.3 گرم در روز مصرف کنند. کیلوگرم وزن بدن در هر روز یا 5 تا 15 گرم از این اسید آمینه. این مقدار را می توان در 2 تا 3 وعده غذایی مصرف کرد. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر مصرف مکمل های حاوی این اسید آمینه ، مقادیر زیادی از این ماده می تواند از طریق رژیم غذایی روزانه وارد بدن شود.

بهترین زمان برای مصرف گلوتامین

این مکمل را می توانید در 3 وعده هنگام بیدار شدن یا قبل از ورزش مصرف کنید. هر بار بعد از ورزش و قبل از خواب 5 گرم استفاده کنید. در روزهای بدون ورزش ، قبل از خواب وعده غذایی بخورید.

لازم به ذکر است که مصرف 5 گرم آن قبل از خواب ، هورمون رشد را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت ترکیب با پروتئین کازئین می تواند بسیار مفیدتر باشد.

مصرف همزمان گلوتامین و کراتین

آنچه قبلاً گفته شد ؛ شما نباید کراتین و گلوتامین را با هم مصرف کنید زیرا این دو مکمل به حامل ها و حامل های یکسانی در بدن بستگی دارد. هنگامی که این دو مکمل با هم مصرف می شوند ، برای اتصال به شرکت های حامل رقابت می کنند و یکی برنده و دیگری بازنده می شود.

اما هیچ تحقیق معتبری در مورد تعامل بین کراتین و گلوتامین وجود ندارد. بنابراین ، هیچ همپوشانی علمی بین این دو وجود ندارد.

آیا این مکمل سرطان زا است؟

برخی معتقدند که این مکمل ، به عنوان یک اسید آمینه سرطان زا ، باید از مکمل های ورزشکاران حذف شود. با این حال ، با توجه به اینکه مقدار زیادی از اسید آمینه گلوتامین در خون تشکیل شده است ، همه ما باید در معرض ابتلا به سرطان باشیم!

اما چرا گفته می شود گلوتامین سرطان زا است؟ تومورهای سرطانی تا حدی وابسته به متابولیسم گلوتامین هستند ، یعنی. در افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان یا افرادی که سابقه سرطان دارند.

به دلیل متاستاتیک بودن تومور ، مصرف بیش از حد این اسید آمینه می تواند آن را بهبود بخشد. با این حال ، این به شرایط ژنتیکی فرد ، رفتار فیزیولوژیکی سرطان در بدن ، تغذیه و استرس روزانه نیز بستگی دارد و همه مواردی هستند که می توانند گلوتامین را تعیین کنند چه تاثیری بر سرطان آنها دارد؟

حتی مقالاتی که در مورد خواص سرطان زایی آن اظهار نظر کرده اند به سادگی اقدامات احتیاطی را انجام داده اند. به طور کلی ، مصرف طولانی مدت و بیش از حد گلوتامین می تواند اثرات منفی طولانی مدت داشته باشد.

نکته: مجله علوم ورزشی نظری در مورد انواع این مکمل ندارد و در این زمینه توصیه ای نمی کند. این مقاله در آگوست 2017 به روز شد.

تهیه و تنظیم: elmevarzesh.com


No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/