علوم ورزشی مکمل بی کربنات سدیم چه تاثیری بر عملکرد ورزشی دارد؟


آنچه در این مقاله می خوانید

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین یک محصول خانگی محبوب است که کاربردهای زیادی دارد ، از آشپزی گرفته تا بهداشت شخصی. اما جوش شیرین فواید جالب دیگری نیز دارد. بسیاری از ورزشکاران و باشگاه ها از جوش شیرین برای افزایش عملکرد خود در تمرینات سخت استفاده می کنند. در این مقاله ، مجله علوم ورزشی هر آنچه را که باید در مورد آکنه و عملکرد ورزشی بدانید به شما می گوید.

بی کربنات سدیم چیست؟

فرمول شیمیایی بی کربنات سدیم NaHCO3 است که یک نمک تقریبا قلیایی است که از یون های سدیم و بی کربنات ساخته شده است. جوش شیرین معمولاً در طبیعت یافت می شود و در محلول در منابع معدنی یافت می شود. پودر سفید غیرقابل اشتعال ، بدون بو که می توانید به راحتی از فروشگاه ها تهیه کنید.

بی کربنات سدیم چگونه کار می کند؟

مکمل بی کربنات سدیم چه تاثیری بر عملکرد ورزشی دارد؟

برای درک نحوه عملکرد بیکینگ پودر ، ابتدا باید مفهوم PH را درک کنیم. pH چگونه بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد؟ در شیمی ، pH معیاری است که برای تعیین اسیدیته یا قلیائیت محلول استفاده می شود. pH 7.0 خنثی و کمتر از 7.0 اسیدی و بیشتر از این عدد قلیایی در نظر گرفته می شود. البته مقدار pH برای ما انسانها تقریباً خنثی است. این میزان در خون 7.4 است و معمولاً در سلولهای عضلانی 7.0 است.

اگر سطح اسید-قلیایی شما نزدیک به هدف باقی بماند ، بهترین عملکرد را خواهید داشت ، به همین دلیل بدن شما برای حفظ این تعادل راههای متفاوتی را در پیش می گیرد. بیماریهای خاص یا عوامل خارجی می توانند این تعادل را بر هم بزنند. یکی از این عوامل ، تمرینات با شدت بالا است که به تمرین بی هوازی نیز معروف است.

در طول تمرینات بی هوازی ، بدن علاوه بر اکسیژن به منابع نیاز دارد ، بنابراین ماهیچه ها نمی توانند برای تولید انرژی به اکسیژن تکیه کنند. در عوض ، ماهیچه ها باید راه دیگری را طی کنند. تولید انرژی از طریق مسیرهای بی هوازی باعث تولید اسید لاکتیک می شود ، اسید لاکتیک بالا باعث کاهش pH -cell و کاهش بهینه از 7.0 می شود. این عدم تعادل تولید انرژی را محدود می کند و همچنین می تواند توانایی انقباض ماهیچه ها را کاهش دهد. هر دوی این اثرات در نهایت منجر به خستگی و کاهش عملکرد ورزشی می شوند.

بی کربنات سدیم چگونه به حفظ pH کمک می کند؟

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین دارای pH قلیایی 8.4 است و ممکن است PH خون را تا حدودی افزایش دهد. PH بالاتر خون به اسید اجازه می دهد تا از سلول های ماهیچه ای به جریان خون منتقل شده و pH آنها را به 7.0 برساند. در نتیجه ، عضلات می توانند همچنان منقبض شده و انرژی تولید کنند. محققان معتقدند که این اولین راهی است که بی کربنات سدیم می تواند به شما در تمرینات سخت تر ، سریعتر یا طولانی تر کمک کند.

بی کربنات سدیم چگونه بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد؟

بیش از هشت دهه است که محققان در حال بررسی نحوه تأثیر آب نبات بر عملکرد ورزشی هستند. بی کربنات سدیم به ویژه برای تمرینات سخت مفید است. تمریناتی که بین 1 تا 7 دقیقه طول می کشد و شامل گروه های بزرگ عضلانی می شود. در همان زمان ، به نظر می رسد که بیشتر پیشرفت ها نزدیک به پایان تمرین انجام می شود. به عنوان مثال ، در یک مطالعه اخیر ، بهبود عملکرد 1.5 ثانیه ای در 1000 متر آخر در 2000 متر قایقرانی مشاهده شد.

نتایج دوچرخه سواری ، دو سرعت ، شنا و ورزش های گروهی یکسان است. با این حال ، این نتایج ممکن است برای همه متفاوت باشد و همچنین به نوع فعالیت ، جنسیت ، استقامت شخصی و میزان ورزش بستگی دارد. در پایان ، تنها در چند مطالعه تأثیر شیرینی بر ورزشهای استقامتی مورد آزمایش قرار گرفت ، اما همه آنها دیده نشده است و قبل از ارائه توصیه ها ، مطالعات گسترده تری مورد نیاز است.

بی کربنات سدیم چه تاثیری بر تمرینات دوره ای دارد؟

تمرینات متناوب مجموعه ای از تمرینات با شدت بالا و شدت کم در یک جلسه تمرینی است. نمونه هایی از این نوع تمرینات عبارتند از دویدن ، دوچرخه سواری ، قایقرانی ، شنا ، وزنه برداری المپیک و کراس فیت. تحقیقات انجام شده در مورد این نوع تمرین نشان داده است که بی کربنات سدیم از افت عملکرد ورزشی جلوگیری می کند ، به این معنی که به طور کلی بهبود کلی 1.7 تا 8 درصد را افزایش می دهد.

تمرینات متناوب در بسیاری از ورزش ها رایج است و مطالعات نشان می دهد که نوشابه می تواند برای جودو ، شنا ، بوکس و تنیس فوایدی داشته باشد. در نهایت ، توانایی بی کربنات سدیم برای کمک به شما در مراحل پایانی تمرین می تواند بر نتایج شما تأثیر مثبت بگذارد.

تاثیر بی کربنات سدیم بر قدرت و هماهنگی عضلات

جوش شیرین همچنین می تواند قدرت را افزایش دهد. در یک مطالعه ، وزنه برداران حرفه ای که بی کربنات سدیم را 60 دقیقه قبل از تمرین مصرف کردند ، توانستند در سه ست اول 6 حرکت اسکوات دیگر انجام دهند. این نشان می دهد که بی کربنات سدیم ممکن است عملکرد را افزایش دهد ، به ویژه در ابتدای تمرین. همچنین بر هماهنگی ماهیچه ها تأثیر مثبت دارد.

به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که بی کربنات سدیم به بازیکنان تنیس کمک می کند تا دامنه حرکتی خود را دقیق تر کنند ، در حالی که مطالعه دیگری تأثیرات مشابهی را در بوکسور بوکسورها نشان داد. این نتایج نشان می دهد که بی کربنات سدیم ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد ، اما تحقیقات بیشتری برای درک دقیق ارتباط این مورد نیاز است.

فواید بی کربنات سدیم برای سلامتی

کاهش سوزش سر دل: بی کربنات سدیم یک عنصر رایج در داروهای ضد اسید است که اغلب برای تسکین سوزش سر دل و درمان زخم معده استفاده می شود.

بهبود بهداشت دندان: خمیردندان حاوی بی کربنات سدیم می تواند پلاک و پلاک را بهتر از خمیردندان دندانی که این کار را نمی کند برطرف کند.

بهبود پاسخ به شیمی درمانیبی کربنات سدیم ممکن است پاسخ به شیمی درمانی را بهبود بخشد. البته هنوز هیچ مطالعه انسانی در این مورد انجام نشده است.

کمک به بیماری کلیوی: درمان بی کربنات سدیم در بیماران کلیوی ممکن است نارسایی کلیوی را به تاخیر بیاندازد.

علائم نیش حشرات را برطرف کنیداستفاده از محلول آب و جوش شیرین در محل گزش می تواند خارش و سوزش را کاهش دهد. البته هنوز هیچ مطالعه علمی در این مورد انجام نشده است.

اثرات جانبی

اگر بی کربنات سدیم در دوزهای توصیه شده (200 تا 300 میلی گرم یا 100 تا 150) مصرف شود ، بی خطر است و عوارض جانبی ندارد. دوزهای بالاتر می تواند pH خون را به طرز چشمگیری افزایش دهد. این خطرناک است و می تواند در ریتم قلب اختلال ایجاد کرده و باعث اسپاسم عضلانی شود.

همچنین در صورت ترکیب بی کربنات سدیم با اسید معده باعث ایجاد نفخ می شود. این وضعیت می تواند با درد شکم ، تهوع ، اسهال و استفراغ همراه باشد. البته همه اینها عوارض جانبی ندارند. شدت علائم بسته به میزان مصرف و حساسیت های فردی متفاوت است.

مصرف بی کربنات سدیم همچنین می تواند سطح سدیم را در خون افزایش دهد ، که در برخی افراد منجر به فشار خون بالا می شود. مصرف مقادیر زیاد بی کربنات سدیم می تواند به هیدراته ماندن بدن کمک کند ، که اگرچه این امر می تواند برای کسانی که در گرما ورزش می کنند مفید باشد ، اما برای افرادی که در ورزش های تحمل وزن شرکت می کنند مضر است. در نهایت ، بی کربنات سدیم برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود ، همچنین برای بیماران قلبی ، بیماران کلیوی یا بیماران با سابقه اختلالات الکترولیت مانند آلدوسترون یا بیماری آدیسون توصیه نمی شود.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/