علوم ورزشی فواید پروتئین سویا در بدنسازی چیست؟


آنچه در این مقاله می خوانید

سویا ، آب پنیر و کازئین محبوب ترین منابع پروتئین هستند. پروتئین سویا نه تنها ارزان است بلکه گیاهی است و ادعا می شود که برای بیماری های قلبی عروقی مفید است. با این حال ، بسیاری از مردان به دلیل شایعه ای ، سویا را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده اند.

شایعات حاکی از آن است که پروتئین سویا دارای اثرات استروژنیک است و به تخریب ویژگی های جنسی مردان متهم شده است. آیا این شایعه درست است یا غلط؟ در این مقاله ، شما باید از مجله علوم ورزشی دیدن کنید تا مقالات مرتبط ، نظرات مثبت و منفی در مورد تأثیر سویا بر تستوسترون و خواص مردانه را مرور کنید.

پروتئین سویا و هورمونهای جنسی

استروژن و تستوسترون ، دو هورمون جنسی در زنان و مردان ، برای ظهور ویژگی های جنسی ثانویه در مردان و زنان و سلامت انسان بسیار مهم هستند. اگرچه این هورمون ها به طور خاص در زنان (استروژن) و مردان (تستوسترون) عمل می کنند ، اما شواهد پزشکی مدعی است که تعادل بین دو هورمون برای انسان ضروری است. این تعادل حساس در درجه اول به تغییرات شیمیایی بستگی دارد ، زیرا استروژن به طور مستقیم با تستوسترون ترکیب می شود ، ثانیا توسط کبد ، مغز ، ماهیچه ها و سلول های چربی تنظیم می شود.

تستوسترون توده عضلانی و تراکم استخوان را افزایش می دهد و تأثیرات مثبتی بر سیستم قلبی عروقی ، سیستم عصبی و برانگیختگی جنسی دارد. با افزایش سن مردان ، سطح تستوسترون آنها کاهش می یابد و سطح استروژن آنها افزایش می یابد. این فرایند بر ساختار ماهیچه ها ، شکنندگی بافت استخوانی ، کاهش میل جنسی تأثیر منفی می گذارد و با تأیید مطالعات پزشکی ، این روند منجر به ایجاد و شروع بیماری های مزمن در مردان مانند دیابت ، افسردگی ، بیماری های قلبی و سرطان پروستات می شود.

از این رو چگونه آیا پروتئین سویا بر وجود یا عدم وجود تستوسترون و استروژن تأثیر می گذارد؟

سویا منبع ایزوفلاون است. ایزوفلاونها ترکیباتی هستند که دارای اثرات شبه استروژن در بدن هستند (بعداً ایزوفلاونها فیتواستروژن نامیده می شوند). این مواد مقصر اصلی کاهش تستوسترون به دلیل پروتئین سویا هستند. شواهد پزشکی و اپیدمیولوژیک اثرات کاهش کلسترول ، کاهش چربی و ضد سرطان این پروتئین را تأیید کرده است ، اما نقش آن به عنوان مکمل تقویت کننده ماهیچه ، به ویژه در مردان ، هنوز مورد بحث است.

اثر کاهش تستوسترون پروتئین سویا توسط تحقیقات و مطالعات پزشکی محدود به ثبت رسیده است. یک مطالعه ادعا می کند که مصرف پروتئین سویا با دوز بالا (56 گرم) به مدت 28 روز به طور قابل توجهی سطح تستوسترون را در مردان سالم کاهش می دهد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه متعادل هیچ تاثیری بر عدم تعادل هورمونی و ظهور ویژگی های زنانه ندارد. نتایج یک مطالعه دیگر نشان می دهد که مصرف روزانه 20 گرم به مدت 4 هفته هیچ تاثیری در کاهش سطح تستوسترون در مردان ندارد.

سویا در بدنسازی و عضله سازی چه خواصی دارد؟

پروتئین سویا چه نقشی در بدنسازی و عضله سازی دارد؟

وجود اسیدهای آمینه در سویا آن را به یک غذای مغذی تبدیل می کند و با مصرف آن نه تنها می توانید ارزش سایر مواد مغذی را افزایش دهید بلکه سطح “کلسترول” خود را نیز در حد طبیعی نگه دارید. از سوی دیگر ، مصرف سویا در بدنسازی بسیار مفید تلقی می شود و با گنجاندن آن در رژیم غذایی خود ، علاوه بر کاهش خطر التهاب و درد عضلانی ، به دلیل تأمین آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن ، ماهیچه های بیشتری افزایش خواهید یافت.

علاوه بر این اثرات ، تأثیر مثبت پروتئین سویا بر عضله سازی را نیز نباید نفی کرد. یک مطالعه در سال 2007 تأثیر مکمل های پروتئین سویا را بر مردانی که تمرینات مقاومتی انجام می دادند (تمرینات با وزنه ، اسکوات ، کرانچ و غیره) آزمایش کرد. در این مطالعه ، مردان روزانه 50 گرم پروتئین سویا را به مدت 12 هفته مصرف کردند. نتایج این مطالعه هیچ اثر منفی بر کاهش سطح تستوسترون و کاهش نسبت تستوسترون به استروژن گزارش نکرد. داوطلبان مرد این گروه افزایش توده عضلانی را به اندازه گروهی که از پروتئین سویا به جای پروتئین سویا استفاده کردند ، تجربه کردند.

پروتئین سویا بهتر است یا پروتئین و کازئین او؟

در بحث “پروتئین های جذب سریع و آهسته” ، پروتئین وی یکی از پروتئین های سریع و پروتئین کازئین یکی از پروتئین های جذب کننده کند است. پروتئین سویا دارای نرخ جذب متوسط ​​است. عیب این هضم نسبتاً ضعیف این پروتئین است. پروتئین سویا بعد از پروتئین تخم مرغ ، او و کازئین از نظر بهره وری و ارزش بیولوژیکی رتبه آخر را دارد.

با این حال ، منابع پزشکی متعددی وجود دارد که از مصرف سویا به دلیل تعادل پروتئینی آن حمایت می کند و منجر به عضله سازی و بهبود عملکرد ورزشی می شود. علاوه بر این ، این پروتئین تأییدیه FDA را برای کاهش بیماری کرونری قلب با مصرف 25 گرم در روز دریافت کرده است. مطالعات متعدد ادعا می کنند که پروتئین سویا دارای مزایای زیادی است که نمی توان از آنها اجتناب کرد.

نتیجه

تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد پروتئین سویا نسبت تستوسترون به استروژن را کاهش می دهد و برخی از عوارض جانبی را در مردان ایجاد می کند. دوز معمول مصرف پروتئین سویا 20 تا 25 گرم در روز است ، که نه تنها عوارض جانبی در مردان ایجاد نمی کند بلکه تأثیرات مثبتی بر سلامت قلب ، عروق و پروستات دارد.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/