علم ورزش فواید جینسینگ چیست و چگونه باید مصرف شود؟


آنچه در این مقاله می خوانید

جینسینگ یا جینسینگ یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین مکمل های گیاهی است و در انواع مکمل ها یافت می شود که ادعا می شود از تمام مزایای کاهش روند پیری به افزایش مردانگی برخوردار است. جای تعجب نیست که طبق این ادعا ، جینسینگ یک مکمل فوق العاده محبوب و هزاره ای است! اما آیا علم این ادعا را تایید می کند؟

جینسینگ چیست؟

بسیاری از گیاهان دارویی با نام جینسنگ به بازار عرضه می شوند ، اما اکثر کارشناسان معتقدند که تنها (آسیایی) و (جینسنگ آمریکایی) ارزش نام “جینسنگ” را دارند (جینسنگ اصل است). گیاهان دیگر با مزایای مشابه گاهی “جینسنگ تقلبی” نامیده می شوند ، از جمله سیبری (eleuthero) ، برزیلی (sum) ، هندی (ashwagandha) و maca ginseng. با وجود عنوان “تقلب” ، دو نوع آخر ، آسیاوندا و ماکا ، هر دو به دلیل مواد تشکیل دهنده خود در سالهای اخیر بسیار محبوب شده اند.

جینسنگ آسیایی هزاران سال است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب از آن به عنوان پادشاه گیاهی یاد می شود.

در حقیقت ، جینسنگ Panax به دلیل فواید گیاهی زیادی که برای بدن دارد نام خود را گرفته است. نوع “panax” به معنای “شفا دهنده عمومی” (pan به معنی کل و axos به معنی شفا در یونانی) ترجمه می شود. کلمه جینسنگ ، از طرف دیگر ، به معنی “شبیه به انسان” است ، احتمالاً به دلیل شباهت ویژه به ظاهر ریشه های این گیاهان با ترس از یک انسان.

جینسینگ چه فوایدی برای بدن دارد؟

جینسنگ آسیایی اغلب برای تحریک بدن یا تحریک عمل در بدن (کاتالیزور واکنش هایی مانند سوخت) استفاده می شود ، در حالی که شکل آمریکایی آن برای بهبود بازیابی و خواص آرامش بخش آن استفاده می شود. گیاه شناسان چینی همچنین بر این دو اقدام متضاد تأکید می کنند ، خواه تأثیر گرمایش یا خنک کننده بر بدن داشته باشند یا تعادل یین-یانگ. با این حال ، روشهای مدرن و علمی برای توصیف این تناقض وجود دارد.

جینسینگ آسیایی در مقابل جینسنگ آمریکایی

واکنش های متناقض موجود در گونه های آسیایی و آمریکایی نسبت به یکدیگر و مواد فعال آنها در اشکال مختلف این دو گونه گیاهی بسیار مهم است. این مواد فعال به عنوان جینسینوزید شناخته می شوند و بسیاری از انواع جینسینوزید موجود در ریشه جینسنگ آسیایی و آمریکایی به نام Rg1 و Rb1 شناخته می شوند.

نسبت بیشتر Rg1 به Rb1 برای این جینسینوزیدها ، که در گونه های آسیایی بیشتر است ، نشان داده شده است که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند. این توضیح می دهد که چرا این نوع جینسنگ اغلب در محصولات بدنسازی یا محصولات انرژی زا استفاده می شود.

برعکس ، نسبت بیشتر Rb1 به Rg1 که در انواع جینسینگ آمریکایی رایج است توضیح می دهد که چرا این فرم بیشتر در محصولاتی استفاده می شود که بهبود و آرامش را بهبود می بخشد ، قند خون را کاهش می دهد یا استرس را کاهش می دهد. این نوع جینسینگ اغلب “آداپتور ژن” نامیده می شود.

آداپتور ژن چیست؟

جینسینگ چه فوایدی دارد و چگونه باید مصرف شود؟یک آداپتور ژنی به بدن کمک می کند تا با فشار و استرس “سازگار شود” و آن را به حالت تعادل در آورد که می تواند فیزیکی ، شیمیایی یا بیولوژیکی باشد. سازگاری ژنی می تواند هورمون های استرس را هنگامی که سطح آنها در بدن بسیار زیاد است ، یا برعکس هنگامی که بسیار پایین است ، کاهش دهد.

تصور می شود که همین تأثیر در مورد هورمون های آنابولیک و کاتابولیک (مانند تستوسترون و کورتیزول) ، سیستم ایمنی یا هر سیستم دیگری در بدن که ممکن است نیاز به بازگرداندن تعادل (حفظ هموستاز) داشته باشد ، اعمال می شود.

این فرایند می تواند به بهبود مقاومت بدن در برابر بارها و بارهای مختلف کمک کند. نمونه هایی از شرایطی که باعث ایجاد تنش نامتعادل در بدن می شوند عبارتند از: افزایش شدت ورزش ، استرس احساسی ناشی از مشکلات مختلف در محل کار یا خانه یا حتی استرس محیطی مانند آلودگی.

مزایای موثر جینسینگ در ورزش

انرژی و عملکرد

تحقیقات علمی اخیر در مورد همه مطالعات انسانی در مورد استفاده از جینسینگ نشان داده است که این گیاه می تواند خستگی را کاهش داده ، انرژی و انگیزه را بهبود بخشد. یک مطالعه بر اساس یافته های مشابه نشان می دهد که بین 200-600 میلی گرم از هر نوع گیاه جینسینگ انرژی روانی و شناختی را افزایش می دهد.

عضلات و ریکاوری بعد از تمرین

به عنوان یک گیاه متعادل کننده ، جینسنگ به احتمال زیاد به شما کمک می کند تا عضله بسازید و در طول تمرینات ورزشی مناسب ورزش کنید. در عمل ، این اتفاق می افتد اگر شدت تمرین شما تغییر کند یا به تنهایی فشار ایجاد کند ، که عضلات و بدن در ایجاد این فشار نقشی ندارند. به عنوان مثال ، مصرف روزانه 20 گرم جینسنگ آسیایی به مدت هفت روز در پسران جوان دانش آموز آسیب ماهیچه ای و التهاب ناشی از ورزش را کاهش می دهد.

جینسینگ و بدنسازی

تحقیقات نشان داده است که از جینسینگ می توان به عنوان یک مکمل گیاهی برای افزایش توان جسمی و روحی ورزشکاران و بدنسازان استفاده کرد. جینسینگ می تواند انرژی شما را در حین تمرینات بدنسازی افزایش داده و عضله سازی را افزایش دهد.

بهترین زمان برای مصرف جینسینگ

از آنجا که جینسینگ یک سازگار ژن است ، می توانید هر زمان که شدت یا فشار تمرینات خود را افزایش دهید ، حتی در زمان بهبودی یا روزهای استراحت ، نتایج بهتری را بدست آورید. در حالی که اکنون بدن خود را با فشار جدید تطبیق می دهید. این امر نتایج بهتری از تمرین شما به دست می آورد. برای به دست آوردن اثرات احتمالی کاهش وزن جینسینگ آمریکایی یا آسیایی و همچنین کاهش قند خون ، جینسنگ را قبل یا همراه غذا میل کنید.

مقدار مصرف جینسینگ

به طور کلی ، دوز روزانه 1-3 گرم ریشه جینسنگ خام یا 200-400 میلی گرم عصاره توصیه می شود. بهتر است با دوزهای کمتر شروع کنید و با گذشت زمان افزایش دهید. به دنبال عصاره جینسنگ استاندارد باشید که حاوی 2-3 درصد از کل جینسنگ است و قبل از غذا از آن برای افزایش جذب و استفاده از مزایای آن استفاده کنید. با مصرف این مقادیر می توانید به دلیل تغییرات شدید ناشی از تغییرات شدید در شدت تمرین و میزان تمرین ، برای مدت کوتاهی ایمن باشید ، به خصوص اگر یک دوز یکسان یا سه برابر این دوز را برای مدت کوتاهی مصرف کنید ، به عنوان مثال 3- 6 هفته

آنتی اکسیدان ها

جینسنگ چه فوایدی دارد و چگونه باید مصرف شود؟جینسینگ شبیه (زردچوبه) ، یکی دیگر از داروهای گیاهی محبوب است و دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. ورزش ، پیری ، رژیم های شیرین ، آلودگی محیط زیست ، مواد شیمیایی و استرس باعث ایجاد رادیکال های آزاد اکسیداتیو در بدن شما می شود. رادیکالهای آزاد اضافی می توانند به سلولها آسیب برسانند و منجر به پیری زودرس ، مشکلات متابولیک و اختلال در عملکرد شوند.

دو نکته بسیار مهم را فراموش نکنید. اول از همه ، اگر می خواهید جینسینگ به شما در کاهش سطح استرس جسمی یا روحی کمک کند ، قبل از اینکه دچار موقعیت استرس زا شوید ، آن را مصرف کنید ، نه زمانی که در موقعیت استرس زا هستید. ثانیاً ، فقط 2 گرم جینسینگ در روز می تواند این مزایای آنتی اکسیدانی را ارائه دهد. تا زمانی که از مکمل ها استفاده می کنید ، حتی مقادیر کم آن نیز می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

آیا جینسینگ می تواند به کاهش وزن و چربی سوزی کمک کند؟

اکثر مطالعات انسانی نه می گویند ، اما فواید کاهش وزن در انسان هنوز توسط محققان در حال بررسی است. مطالعات حیوانی و سلولی نشان داده است که عصاره این گیاه بر اشتها و متابولیسم تأثیر می گذارد و مسیرهای چربی سوزی را تحریک می کند. مطالعات انسانی محدود نشان داده است که مصرف روزانه 8 گرم جینسنگ آسیایی از زنان چاق به کاهش وزن کمک می کند.

محققان به این نتیجه رسیدند که این وضعیت باکتری های سالم را در دستگاه گوارش بهبود می بخشد. اگر جینسینگ به کنترل وزن شما کمک می کند ، احتمالاً به دلیل توانایی گیاه در کنترل قند خون است. مطالعات آماری نشان داده است که قند خون ناشتا در افراد سالم و غیر دیابتی با مصرف روزانه 200 تا 20 گرم جینسینگ آسیایی یا آمریکایی کاهش می یابد. بر اساس یافته های متناقض در مورد جینسینگ و مزایای کاهش وزن آن ، سعی کنید انتظارات خود را در مورد کاهش وزن و مصرف جینسنگ به طور دقیق تعیین کنید.

آیا جینسینگ عوارض جانبی دارد؟

مطالعات علمی مطالعات انسانی نشان داده است که جینسنگ پاناکس بی خطر است. مقادیر مجاز برای مصرف بین 100 میلی گرم تا 60 گرم متغیر است. متداول ترین دوز روزانه حدود 2-6 گرم است.
تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com
منبع: بدنسازی


No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/