علم ورزش آیا ویتامین D بر ظرفیت هوازی و تناسب اندام تأثیر می گذارد؟


آنچه در این مقاله می خوانید

ویتامین D که به ویتامین خورشید معروف است ، نقش مهمی در سلامت استخوان ها و حفظ سیستم ایمنی سالم دارد. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع ادرار ، به حفظ محتوای متعادل کلسیم در بدن کمک می کند. در واقع ، بیشتر شبیه یک هورمون عمل می کند تا یک ویتامین.

بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است. وقتی نور خورشید به پوست شما برخورد می کند ، پیش سازهای ویتامین D در سطح پوست پیش ساز ویتامین D می شوند. این پیش سازهای ویتامین D به کبد و کلیه ها رفته و در آنجا فعال می شوند و به ویتامین D فعال تبدیل می شوند که بدن شما می تواند از آنها استفاده کند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که میزان ویتامین D در بدن شما می تواند مزایای بالقوه ای برای سلامتی داشته باشد که فراتر از تعدیل کلسیم و سیستم ایمنی بدن است. به عنوان مثال ، یک مطالعه منتشر شده در مجله Preventive Cardiology می گوید ویتامین D در سلامت هوازی نقش ایفا می کند به عبارت دیگر ، ویتامین D بر نحوه واکنش قلب به تمرینات هوازی تأثیر می گذارد. آیا ممکن است ویتامین D بتواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد؟

ظرفیت هوازی و سلامت قلب و عروق

بهترین شاخص تناسب اندام قلبی ، استانداردی به نام VO2 max است. VO2 max اندازه گیری میزان اکسیژن مصرفی فرد در حین ورزش است. در طول تمرین ، ریه ها و سیستم قلبی عروقی شما باید دائماً اکسیژن را به عضلات فعال ارسال کنند. با افزایش شدت ورزش ، نیاز به اکسیژن افزایش می یابد. با این حال ، این انتقال اکسیژن محدودیت هایی دارد.

با تشدید فعالیت ، انتقال و مصرف اکسیژن تا حدودی به اوج می رسد و سپس یکنواخت باقی می ماند. نقطه ای که انتقال اکسیژن یکنواخت است VO2 max نامیده می شود که معیاری برای ظرفیت هوازی یا آمادگی قلبی عروقی است.

برخی از افراد VO2 max بالاتری نسبت به دیگران دارند و بنابراین می توانند برای مدت طولانی تری به تمرینات زیر حداکثر بپردازند. VO2 max یک فرد تحت تأثیر سطح عملکرد قلب و دریافت اکسیژن از ریه ها و پمپاژ آن به عضلات فعال قرار می گیرد. ریه های قوی و قلب سالم مربوط به حداکثر VO2 max و آمادگی هوازی بهتر است.

عامل دیگری که بر VO2 max تأثیر می گذارد این است که سلول های ماهیچه ای چگونه اکسیژن را از جریان خون جذب کرده و آن را به ATP (جریان انرژی در همه سلول ها) تبدیل می کنند. اندامهای درون سلولهای ماهیچه ای به نام میتوکندری ، ATP را ایجاد می کنند که تمرین و فعالیت شما را تغذیه می کند.

در نتیجه ، تعداد کل میتوکندری در سلول های ماهیچه ای بر حداکثر VO2 تأثیر می گذارد. میتوکندری بیشتر و بیشتر میزان تولید آنزیم ATP ، ظرفیت هوازی یا حداکثر VO2 را افزایش می دهد. یکی از جنبه های مثبت تمرینات استقامتی این است که تعداد کل میتوکندری و آنزیم های میتوکندری را در سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد ، بنابراین می توانید با ورزش حداکثر VO2 خود را افزایش دهید.

حاکی از
باید خوانده شود:

کمبود ویتامین D چه تاثیری بر عملکرد ورزشی ورزشکاران دارد؟

ویتامین D در این میان چه نقشی دارد؟

به گفته محققان دانشگاه ویرجینیا ، سطوح بالای ویتامین D می تواند تأثیر مثبتی بر ظرفیت هوازی داشته باشد. محققان 1995 افرادی را که از سال 2001 تا 2004 دویدند مورد مطالعه قرار دادند. برخی از این افراد (زن و مرد) سالم بودند و برخی دیگر مبتلا به دیابت یا فشار خون بودند.

محققان پس از مقایسه آمادگی قلبی عروقی (اندازه گیری شده در VO2 max) با سطح ویتامین D ، مشاهدات جالبی انجام دادند. کسانی که بیشترین میزان ویتامین D را در خون خود داشتند 4.3 برابر حداکثر VO2 max داشتند. البته ممکن است عوامل دیگری نیز دخیل باشند و نمی توان نتیجه گرفت که سطوح بالای ویتامین D باعث افزایش VO2 max می شود ، اما این یک مشاهده جالب است.

شاید برایتان سوال باشد که چه عوامل دیگری می توانند این یافته ها را توجیه کنند. دقیقاً مشخص نیست ، اما امکان پذیر است ، اما حتی پس از آنکه محققان تعدادی از عوامل موثر بر ظرفیت هوازی را تحت کنترل خود درآوردند ، نتایج یکسان بود ، البته کمی متفاوت. تفاوت در ظرفیت هوازی بین بالاترین و پایین ترین سطح ویتامین D حدود 2.9 برابر بود. قابل توجه است!

تناسب اندام قلبی مهم است!

داشتن VO2 max بیشتر به دلایل دیگری علاوه بر اینکه می توانید تمرینات هوازی را به مدت طولانی ادامه دهید ، مهم است. مطالعات نشان داده است که حداکثر VO2 max با کاهش خطر مرگ همراه است. مطالعه ای که در سال 2009 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد نشان داد که VO2 max بالاتر با کاهش مرگ و میر از هر علتی ارتباط دارد.

مطالعه دیگری روی 800 مرد میانسال که آنها را به مدت 45 سال تحت نظر داشتند نشان داد که تناسب اندام هوازی پایین ، دومین پیش بینی اصلی برای مرگ پس از سیگار کشیدن است. وضعیت بد جسمانی نسبت به بیماری هایی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا با خطر مرگ بیشتری همراه است.

حاکی از
باید خوانده شود:

ظرفیت هوازی چیست؟ چگونه می توان ظرفیت هوازی را افزایش داد؟

سطح ویتامین D در بدن شما چقدر است؟

اگر می خواهید میزان ویتامین D را در بدن خود بدانید ، بهترین روش برای انجام آزمایش خون توسط پزشک تجویز می شود. بسته به محل زندگی ، چند ساعت زیر نور آفتاب ، سن ، رنگ پوست و وزن بدن ، ویتامین D شما ممکن است زیر سطح مطلوب باشد.

بدن به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد؟

20 نانوگرم بر میلی لیتر یا بیشتر برای سلامت استخوان کافی است ، اما برخی از کارشناسان معتقدند که 30 نانوگرم بر میلی لیتر یا بیشتر بهتر است. مشکل این است که ما هنوز نمی دانیم میزان ایده آل ویتامین D در بدن چقدر است. برخی از مطالعات نشان می دهد که سطح ویتامین D تابعی از منحنی U شکل است: بیش از حد پایین ناسالم است ، اما بیش از حد آن ناسالم است. به عنوان مثال ، نتایج نشان می دهد که سطح ویتامین D بالاتر از 56 نانوگرم بر میلی لیتر با افزایش 40 درصدی خطر مرگ همراه است. اما افرادی که سطح ویتامین D آنها بسیار پایین است نیز 200 درصد بیشتر در معرض مرگ هستند.

اخرین حرف

موارد زیادی در مورد سطح مطلوب ویتامین D وجود دارد که ما هنوز نمی دانیم ، اما به خوبی می دانیم که نباید کمبود ویتامین D داشته باشیم. کمبود ویتامین D همچنین می تواند بر عملکرد ورزشی تأثیر بگذارد ، بنابراین بهتر است میزان ویتامین D خود را بدانید و مطمئن شوید که به اندازه کافی از این ویتامین استفاده می کنید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/