شاخص قند خون چیست؟ چه غذاهایی در آن طبقه بندی شده است؟


شاخص قند خون

شاخص قند خون یا شاخص قند خون این یک نکته مهم برای افراد مبتلا به دیابت و حتی افرادی است که رژیم خاصی را دنبال می کنند. نوع غذای مصرفی می تواند در بالا بردن قند خون بسیار مثر باشد ، اما با توجه به اینکه رژیم غذایی روزانه ما به گونه ای است که سریع هضم می شود و قند را در جریان خون قرار می دهد ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا به شما اطلاع داده شود. نکات مهم در این زمینه

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این نشان دهنده محدوده عددی است میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و افزایش قند خون را به دلیل مصرف غذا نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند خورده شده با چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت ساده تر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا غذاهای دیگر ، بر اساس رتبه 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذای مصرفی بلافاصله در بدن آزاد شود ، این عدد 100 خواهد بود. با این حال ، مصرف بیش از حد غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی ایجاد کند ، به عنوان مثال. دیابت.

به گفته متخصصان تغذیه ، مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 برای اطمینان از سلامت بدن ضروری است. به این ترتیب زمان بیشتری برای هضم و جذب آنها در بدن مورد نیاز هستند و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف خواهد شد.

علاوه بر این ، کربوهیدراتهای مصرفی روزانه به دو گروه تقسیم می شوند پیچیده و ساده تقسیم شده است. کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا در بدن هضم و جذب شود.

شاخص قند خون چه کاربردی دارد؟

شاخص قند خون به عنوان یک ابزار بسیار مناسب برای پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین می برد و از چاقی جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص توجه می کنند تا رژیم ها را برای کاهش وزن یا کنترل بیماری تنظیم کرده و رژیم غذایی را بر اساس نیاز بدن به آنها تنظیم کنند.

به همین دلیل ، لازم است منابع غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین شناخته شود. در ادامه ، آنها را به طور کامل معرفی می کنیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0 تا 100 رتبه خوبی برای میزان جذب قند در بدن است. به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، مصرف غذاهایی که شاخص گلیسمی آنها کمتر از 50 است ، ضروری است.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی با شاخص قند خون کمتر از 55 را غذاهای با شاخص گلیسمی پایین می نامند.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بین 56 تا 69 هستند ، شاخص گلیسمی متوسط ​​نامیده می شود.
  • غذاهایی که شاخص قند خون آنها بیش از 70 باشد ، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

اما هر کدام از این گروه های غذایی شامل چه غذاهایی هستند؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذای قند خون درست کنید

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین کمتر از 55 دارای نرخ جذب بالایی هستند و در نتیجه مصرف آنها می تواند زمان مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. با این حال ، یک فرد می تواند وزن خود را بهتر کاهش داده و حتی دیابت را کنترل کند.

معمولاً استفاده از این گروه از غذاها در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتیجه مطلوب برای سلامتی بدن برسیم. نمونه های این گروه شامل موارد زیر است:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق و …
  • قارچ
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و …
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی سبوس دار ، نان سبوس دار
  • محصولات لبنی ، از جمله ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 دارای جذب متوسط ​​در دستگاه گوارش خواهند بود. این گروه از غذاها اغلب باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف زیاد آنها روزانه توصیه نمی شود. این گروه از مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • بیسکویت جو
  • ذرت و ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهایی مانند فرنی که با آنها تهیه می شود
  • غذاهایی که با آرد سفید تهیه می شوند مانند ماکارونی تهیه شده با آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را به جریان خون وارد می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را افزایش می دهند. اینها همچنین ترشح انسولین را افزایش داده و به مرور زمان منجر به عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شوند. علاوه بر این ، انرژی دریافتی با این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا بخورید. این گروه از مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه خشک شامل کشمش و خرمای خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، مخصوصا کیک هایی که با آرد برنج تهیه می شوند
  • دانه های عمده یا غلات تهیه شده با جو

چرا غذاهای با شاخص گلیسمی پایین مصرف می کنیم؟

مصرف غذاهایی با شاخص قند پایین چندین اثر مفید دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، پیشگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا چند واقعیت اساسی در مورد کف پا و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، همیشه بر این نکته تأکید می شود که غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/