راههای افزایش سروتونین در مغز || راههای افزایش سروتونین در مغز چیست؟


راههای افزایش سروتونین در مغز ، این مهم است زیرا سروتونین یک انتقال دهنده عصبی یا پیام رسان شیمیایی است که در بسیاری از فرایندهای مهم بدن نقش دارد. در واقع می توان گفت سروتونین یکی از مهمترین پیام رسان های شیمیایی در بدن است. سروتونین در قسمتهای مختلف بدن مانند مخاط دستگاه گوارش ، پلاکت و سیستم عصبی جسد پیدا شده است. برخی از عملکردهای مهم سروتونین در بدن عبارتند از:

  • به تنظیم اشتها کمک کنید
  • افزایش قدرت یادگیری و حافظه
  • ایجاد احساسات مثبت و بهبود رفتار اجتماعی
  • به بهبود خواب و تنظیم ریتم های شبانه روزی کمک کنید

سطوح پایین سروتونین می تواند در چرخه خواب ، پرخوری ، از دست دادن حافظه و تغییرات خلقی منفی اختلال ایجاد کند. کاهش سروتونین همچنین می تواند علائم زیر را در بدن ایجاد کند:

  • اختلالات خواب
  • رفتار تکانشی
  • تهوع و مشکلات گوارشی
  • چاقی و پرخوری
  • حساسیت بیش از حد به درد و سر و صدا
  • احساس تحریک یا پرخاشگری
  • احساس اضطراب ، ضعف یا افسردگی
  • هوس خوردن شیرینی و غذای غنی کربوهیدرات ها

افزایش فوری سروتونین در مغز باعث افزایش توانایی ذهنی ، تمرکز و انگیزه فرد می شود. مصرف برخی مکمل ها می تواند به تولید و دفع سروتونین در مغز کمک کند. مصرف این مکمل ها اغلب علائم افسردگی را در انسان کاهش می دهد. یکی از این مکمل ها مخمر سنت جان است. مصرف این مکمل علائم افسردگی را در انسان بهبود می بخشد. با این حال ، مطالعات نشان می دهد که خوردن مخمر سنت جان در دراز مدت مفید نیست. همچنین نباید مخمر سنت جان را با داروهای سرطان و قرص های ضد بارداری هورمونی مصرف کرد زیرا اثر داروها را کاهش می دهد. اگر علاقه ای به مصرف مکمل ندارید ، می توانید با استفاده از داروهای طبیعی زیر ، سطح سروتونین بدن خود را افزایش دهید:

همین حالا با مشاوران پزشک خود از مشاوره آنلاین برخوردار شوید

تریپتوفان بیشتری مصرف کنید.

تریپتوفان نوعی اسید آمینه است. بدن شما می تواند اسید آمینه تریپتوفان را به سروتونین تبدیل کند. بنابراین ، دریافت مقدار کافی تریپتوفان برای تولید سروتونین در بدن بسیار مهم است. تریپتوفان در ساختار بسیاری از پروتئین ها وجود دارد. بنابراین اگر از رژیم غذایی با پروتئین بالا استفاده می کنید ، به راحتی می توانید میزان آمینو اسید تریپتوفان را در بدن خود افزایش دهید.

برخی از غذاها مانند گوشت بدون چربی ، تخم مرغ و محصولات لبنی منابع غنی تریپتوفان هستند. اما اگر گیاه خوار هستید ، هنوز مشکلی برای دریافت پروتئین ندارید. آجیل و دانه ها حاوی مقدار زیادی تریپتوفان هستند. بنابراین می توانید آنها را بین وعده های غذایی خود بخورید.

ماساژ درمانی.

11 راه برای افزایش سروتونین به طور طبیعی در مغز مغز

احتمالاً قبلاً این احساس را تجربه کرده اید که ماساژ می تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روحیه شما داشته باشد. اما باید بدانید که نقش ماساژ تنها ایجاد احساس آرامش و تنش عضلانی نیست.

نظرات آن را پس از یک جلسه نشان می دهد ماساژ درمانی سطح سروتونین مغز اغلب اوج می گیرد. این به این دلیل است که ماساژ می تواند سطح کورتیزول خون را تا 30 reduce کاهش دهد. کورتیزول نام دیگر هورمون استرس است. سطح بالای کورتیزول در سیستم گردش خون از تولید سروتونین در مغز جلوگیری می کند.

ویتامین ب بیشتر مصرف کنید.

همه ویتامین های گروه B به شما کمک می کنند احساس راحتی کنید. این ویتامین ها همچنین نقش مهمی در حفظ تناسب اندام شما دارند. با این حال ، ویتامین B12 و B6 برای تولید سروتونین بیشتر از سایر ویتامین ها ضروری هستند. حتی مطالعات نشان می دهد که کمک های بلاعوض ویتامین B می تواند به درمان افسردگی در افراد مسن کمک کند.

پزشک شما با انجام آزمایش خون ساده می تواند به راحتی کمبود ویتامین B را تشخیص دهد. معمولاً مقدار مجاز دریافت ویتامین B 50 تا 100 میلی گرم در روز. با این حال ، قبل از مصرف مکمل باید با پزشک خود مشورت کنید.

کمی آفتاب بگیر

مطالعات نشان می دهد که میزان سروتونین در بدن در زمستان و پاییز کمتر و در بهار و تابستان بیشتر است. سروتونین بر خلق و خوی تأثیر شناخته شده ای دارد. این رابطه بین اختلال عاطفی فصلی و میزان سروتونین در بدن در فصول مختلف سال را نشان می دهد.

به نظر می رسد گذراندن زمان در زیر نور خورشید به افزایش سطح سروتونین بدن کمک می کند. رعایت این نکات به شما کمک می کند تا مزایای بالقوه خود را حداکثر کنید:

  • هر روز حداقل 10 تا 15 دقیقه در فضای باز آفتاب بگیرید.
  • با ورزش و بیرون رفتن از خانه به افزایش ترشح سروتونین بدن کمک کنید. حتی اگر فقط 15 دقیقه زیر نور خورشید هستید ، استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

هنگامی که در خارج از منزل هستید و در معرض نور خورشید هستید ، تولید سروتونین در مغز افزایش می یابد. این امر حتی در روزهای ابری نیز صادق است. بنابراین حتی در زمستان ، تا آنجا که می توانید از خانه خارج شوید و در خارج از منزل نفس خود را بیرون دهید.

هر روز صبح یا بعد از ظهر حداقل 20 تا 30 دقیقه بیرون از خانه خود بگذرانید. برای قدرت بیشتر می توانید از این زمان کوتاه استفاده کنید و به منطقه سبز بروید ، به عنوان مثال. پارک.

منیزیم بیشتری مصرف کنید.

11 راه برای افزایش سروتونین به طور طبیعی در مغز مغز

منیزیم یک ماده معدنی مهم در بدن است. مطالعات نشان می دهد که تعداد زیادی از مردم فاقد این ماده معدنی مهم هستند. منیزیم نه تنها بر تولید سروتونین تأثیر می گذارد ، بلکه به کنترل فشار خون و تنظیم عملکرد عصبی بدن نیز کمک می کند.

منیزیم همچنین نقش مهمی در درمان افسردگی ایفا کرد. مصرف کافی این ماده معدنی مهم به بیماران کمک می کند تا پس از دوره های افسردگی سریعتر بهبود یابند. برای دریافت منیزیم بیشتر می توانید غذاهایی مانند سبزیجات برگ تیره ، ماهی ، موز و لوبیا را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

مثبت فکر کن.

افزایش سطح سروتونین در مغز تنها به مسائل خارجی مانند رژیم غذایی ، ورزش و محیط مربوط نمی شود. مطالعات نشان می دهد که با تغییر دیدگاه خود نسبت به زندگی ، می توانید تا حد زیادی بر تولید انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیر بگذارید. با کمی دقت ، به راحتی می توانید بفهمید چه چیزی می تواند باعث شود احساس بهتری نسبت به خود و دنیای اطراف خود داشته باشید. به عنوان مثال ، فکر کردن به خاطرات خوب به افزایش سطح سروتونین در مغز شما کمک می کند.

معاشرت با افرادی که دوستشان دارید. مدتی از روز را صرف سرگرمی های مورد علاقه خود کنید. حتی می توانید یک دفتر یادداشت شکرگزاری ایجاد کنید و همه چیزهای خوب و مثبت خود را بنویسید. انجام این کارها نگرش شما نسبت به خودتان را تغییر داده و تفکر مثبت شما را افزایش می دهد.

مصرف قند را کاهش دهید.

یکی از علائم اصلی کاهش سروتونین ، اشتیاق به غذاهای شیرین است. متأسفانه ، مصرف قند شما اثر معکوس بر سلامتی شما را افزایش می دهد. مصرف زیاد قند و سطح بالای قند خون با اثرات مفید انتقال دهنده های عصبی مقابله می کند. مصرف زیاد غذاهای کربوهیدرات دار نیز بر روحیه تأثیر منفی می گذارد. بنابراین با کاهش مصرف قند خود را از بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی محافظت کنید. با کاهش مصرف شیرینی ، می توانید تلاش خود را بر روی راه های سالم تری برای افزایش سروتونین متمرکز کنید.

مدیتیشن کنید.

11 راه برای افزایش سروتونین به طور طبیعی در مغز مغز

مدیتیشن فواید سلامتی زیادی برای بدن دارد. مراقبه این می تواند تقریباً در همه جنبه های زندگی شما کمک کند. مطالعات نشان می دهد که سطح سروتونین در پاسخ به تمرینات مدیتیشن افزایش می یابد. تمرینات مدیتیشن تولید یک ماده شیمیایی مهم در بدن به نام هیدروکسی ایندولیک اسید را افزایش می دهند. هیدروکسی ایندولیک اسید یک انتقال دهنده عصبی مهم است و وجود آن در بدن برای تولید سروتونین در مغز ضروری است.

تمرینات مدیتیشن همچنین می توانند سطح استرس شما را کاهش دهند. کاهش استرس به نوبه خود باعث افزایش تولید سروتونین و در نتیجه آرامش بیشتر می شود.

به طور منظم تمرین کن.

اگر نکات بالا در مورد قرار گرفتن در معرض آفتاب را رعایت کنید ، کمی بیشتر ورزش خواهید کرد. بیرون رفتن و قرار گرفتن در معرض آفتاب ناخودآگاه انگیزه شما را برای ورزش بیشتر می کند. به طور کلی ، نگاهی انتقادی به نحوه گذراندن روزهای هفته خود داشته باشید.

سعی کنید تا آنجا که ممکن است زمان زیادی را صرف تمرین کنید. هرگونه فعالیت مثبتی که ضربان قلب را افزایش دهد می تواند سطح سروتونین را در مغز افزایش دهد. ورزش همچنین به بدن کمک می کند هورمون اندورفین را آزاد کند. اندورفین ها درد بدن را برطرف می کند ، احساس شادی را افزایش می دهد و افسردگی را در انسان کاهش می دهد.

ورزشهای مختلف مورد علاقه خود را امتحان کنید و تمرینات خود را متنوع کنید. به عنوان مثال ، گاهی سعی کنید به جای دویدن در پارک روی تردمیل قدم بزنید. همچنین می توانید به جای شرکت در کلاس های بدنسازی ، ایروبیک در آب را بیاموزید.

ویتامین ج بیشتر بدست آورید.

در نگاه اول به نظر می رسد که ویتامین C به اندازه ویتامین B در تولید سروتونین در مغز اهمیت ندارد. با این حال ، مطالعات نشان می دهد که بین مصرف ویتامین C و بهبود روحیه ارتباط فزاینده ای وجود دارد. به عنوان مثال ، ویتامین C دارای خواص ضد افسردگی است.

افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود ، ویتامین C دارند. آنها بیشتر دریافت می کنند ، اضطراب کمتری دارند و احساس خوشبختی می کنند. بنابراین ، می توان نتیجه گرفت که مصرف ویتامین ها ج نه تنها باعث افزایش ترشح سروتونین در مغز می شود ، بلکه نقش مهمی در تولید دوپامین و آدرنالین دارد. دوپامین و آدرنالین اصلی ترین انتقال دهنده های عصبی هستند و بر افزایش سطح هوشیاری و بهبود افسردگی تأثیر بسزایی دارند.

ویتامین ج در بسیاری از غذاها یافت می شود. پرتقال ، فلفل ، گوجه فرنگی و سبزیجات برگ دار منابع غنی ویتامین هستند Er C.

فشار خود را پایین بیاورید.

11 راه برای افزایش سروتونین به طور طبیعی در مغز مغز

کورتیزول از تولید سروتونین در بدن جلوگیری می کند. این بدان معناست که تقریباً هر کاری که برای کاهش سطح استرس انجام می دهید می تواند بر سطح سروتونین مغز شما تأثیر مثبت بگذارد.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که دیگران را در اولویت قرار می دهند و بیش از حد کار می کنند ، باید به دنبال راه هایی برای مراقبت از خود باشید. مراقبت از خود باعث کاهش هورمون های استرس در بدن و در نتیجه تولید سروتونین بیشتر در مغز می شود. مراقبت از خود برای هر فرد معنای متفاوتی دارد. انجام فعالیتهای مختلف مانند استراحت ، خواب کافی ، پیاده روی ، ورزش و مدیتیشن می تواند تا حد زیادی هورمون کورتیزول را در بدن کاهش دهد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر می خواهید سروتونین را برای بهبود خلق و خو و تسکین علائم افسردگی افزایش دهید ، استفاده از این روش ها ممکن است کافی نباشد.

برخی از افراد از نظر ژنتیکی سروتونین کمتری دارند و تغییر سطح سروتونین در مغز با تغییر رژیم غذایی امکان پذیر نیست. علاوه بر این ، اختلالات خلقی ناشی از تغییر در ترکیب شیمیایی مغز ، محیط ، ژنتیک و بسیاری عوامل دیگر است. بنابراین اگر متوجه شدید که علائم افسردگی بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد ، در اسرع وقت با یک درمانگر تماس بگیرید.

بستگی دارد به علائم افسردگی می تواند توسط پزشک مصرف شود داروهای ضد افسردگی برای شما تجویز کند. این داروها که SSRI یا کوتاه مدت مهارکننده های بازجذب سروتونین نامیده می شوند ، به مغز شما کمک می کند سروتونین آزاد شده در بدن را از سر نگیرد. در نتیجه ، سروتونین برای استفاده در مغز شما در دسترس خواهد بود.

اگر علائم افسردگی دارید یا فکر می کنید باید غذاهای حاوی سروتونین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید اما نمی دانید کدام راه حل برای شما مناسب است یا از کجا شروع کنید ، توصیه می کنیم متخصص تغذیه یا روانشناس یا روانپزشک با تجربه مشاوره آنلاین تعداد کمی. مشاوره با روانشناس و متخصص تغذیه مجرب در تهران و سراسر کشور دکتر ممکن است.

منابع:

به طور طبیعی

https://www.healthline.com/health/how-to-increase-serotonin

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/