رابطه بین تغذیه و خلق و خو


تغذیه و روحیه چه ارتباطی با هم دارند؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از موضوعات جذاب و پیچیده در تغذیه است که تاکنون کمتر مورد بحث قرار گرفته است. رابطه بین الگوهای تغذیه و رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی بدست آمده است و داده های انسانی بسیار کمی در دوره های کوتاه در دسترس است.

ما طبق عادت خود مزاج را اضافه کرده ایم. و حال و هوای مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی تعریف روشنی ندارند. به عنوان هوش و دانشی که تعریف روشنی ندارد. خلق و خو مظهر ارتباط است. اینکه هرکسی بتواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس دارند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری در برخی از کودکان و بزرگسالان نشان دهنده تغییرات چشمگیری است که می تواند در روان افراد ایجاد شود.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس نظریه این رابطه از آنجا نشأت می گیرد. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی ساخته شده اند. و تغییر در میزان مواد مغذی داده شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغز این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و توجه را افزایش دهند. بر نوع تغذیه ، نحوه خوردن غذا و نوع رژیم غذایی تأثیر می گذارد.
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، یافته های کمی در مورد تحقیقات انسانی در دسترس است. به همین دلیل ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج آزمایشات روی حیوانات بر روی انسان است. و نمی توان آنها را قطعی اعلام کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلفی در این زمینه دخیل هستند.

رابطه بین تغذیه و خلق و خو  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدراتها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، افزایش خلق و خو و رفع افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی ، احساس آرامش و رضایت در افراد ایجاد می شود. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی یک غذای شیرین دارای چربی بالایی باشد.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و سپس فرد احساس راحتی می کند. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین افزایش می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، بسیاری از مردم از شیرینی گریزانند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از افراد رژیم می گیرند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها معتقدند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، هنگام مواجهه با یک گیاه ناشناخته که ترش یا تلخ بود ، احساس ناراحتی می کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با چنین چیزی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی ها در مغز دفع می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، نتایج نشان می دهد که بعد از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. که احساس شادی را در فرد ایجاد می کند و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر مشهود است.

تأثیر گیاه خواری و گوشت خواری بر رفتار افراد

گوشت اندروژن ها را جمع می کند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند شرایط ملایم تری دارند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند.
تحقیقات نشان داده است که غلظت سرمی روی در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده تقریباً نصف میزان افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و مشکلی را به طور کامل رد یا تأیید کرد. به نظر نمی رسد که تحصیل در این زمینه نیز امکان پذیر باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و محبت آمیز است. استفاده از این فست فودها در حد اعتدال ؛ به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان به دنبال مواد طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات هستند و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها عادت های خوبی داشتیم و آنها با آب لیمو از مهمانان پذیرایی می کردند. متأسفانه ، در حال حاضر جایگزین نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر شده است.


برای بیشتر: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل تر ، متعادل و متنوع تر. البته دستگاه بدن که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند است ، بهتر کار می کند.
وی به تحولاتی که در صنعت غذا اتفاق افتاده و ما ایرانی ها را از سنت های خود دور کرده اشاره کرد. تحولات در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و رشد ارتباطات فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی افراد در جامعه شده است. و متأسفانه بسیاری از سنت ها مورد احترام ما ایرانیان است. همچنین دیگر سفره های خاطره انگیز و سنتی وجود ندارد. و روند فست فودها و چیپس و پنیر که پر از چربی اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، بلند شده است.

کمبود ویتامین B که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تامین می کند. البته اگر جبران نشود ، محرک های عصبی رخ می دهد. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد و البته سیستمی که برای محافظت از مزایای سلامتی افراد طراحی شده است. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

کمبود آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر. رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام Dr. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای مقابله با گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/