دکتر متخصص تغذیه غذاهای آنتی اکسیدان و ضد سرطان انوشه


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. اما یکی از خواصی که در انتخاب غذا موثر است ، رنگ غذا است. فرایند علمی حرارت و زمان پخت در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه تاثیر بسزایی دارد رنگهای مورد استفاده در غذاها می توانند منبعی طبیعی یا غیر طبیعی داشته باشند.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیری ندارند ، اما به جذابیت و اشتها آورتر غذا کمک می کنند. در افراد دارای اضافه وزن و افرادی که مستعد چاقی هستند ، استفاده از رنگ ها در تزئین غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. در افراد لاغر و کودکان مبتلا به سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذا ، رنگین کمان میوه ها در ظرف ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز همه در جذابیت غذا و سفره موثر است. در واقع یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و معمولاً یک خانم خانه دار یا یک آشپز چیره دست مانند یک نقاش از همه این رنگهای زیبا بیشترین بهره را می برد. رنگهای زیبایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند خواص خاصی از غذا را برانگیخته و خواص مشترکی در آنها ایجاد کند. و هر بار که به رنگ های مختلف در غذا نگاه می کنیم ، می توانیم آن ویژگی را به خاطر بسپاریم. علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، موارد زیر البته ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجات مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را افزایش می دهند.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو تنبل ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج این داروها باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین که باعث رنگ آبی و بنفش این مواد می شود ، همراه با مواد شیمیایی فتوشیمیایی ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و قابلیت پیری و نقاط قوت حافظه و سلامت در دستگاه ادراری به خواص چشایی کمک کرده و آنها را کاهش می دهد.

قرمز: در میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجات مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه از غذاها حاوی مایعاتی هستند که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکوین سلامت قلب را افزایش می دهد ، بینایی را افزایش می دهد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذا آماده یا نگهداری می شود ، لیکور موجود در آنها برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و خرما و سبزیجاتی مانند کلم پیچ ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ باعث افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هر یک از این غذاها هستند.

رنگهای مورد استفاده در ناهار خوری بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگهای قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. به همین دلیل است که اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. زیرا این رنگ ها باعث می شود نشستن طولانی مدت در محیط غیرقابل تحمل شده و چشم ها را خسته کند ، بنابراین میزها قبلاً خالی هستند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز باعث ایجاد آرامش و سکوت می شوند. بنابراین معماران داخلی معمولاً از این رنگ ها برای تزئین آشپزخانه و ناهار خوری در ساختمان ها استفاده می کنند.

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/