دکتر متخصص تغذیه انوشه چرا چاق می شویم؟


بسیاری از افراد برای اطلاع از علل چاقی خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. افراد چاق اصلاً یکسان نیستند ، زیرا از نظر فیزیولوژیکی ، روانی و جسمی تفاوت های زیادی بین دو فرد چاق حتی در یک خانواده وجود دارد.

علل چاقی:

ساده ترین دلایل چاقی وراثت ، پرخوری و کم تحرکی است. اما دلایل بی شمار دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

میزان متابولیسم سلولی

به گفته متخصص تغذیه ، متابولیسم در بیشتر افراد چاق سریعتر از افراد لاغر است. برخی از افراد چاق واقعاً کمی غذا می خورند و حتی ورزش می کنند ، اما همچنان چاق هستند و در کاهش وزن موفقیت هایی کسب می کنند. آنها معمولاً نقصی در مکانیسم متابولیک خود دارند که ممکن است به دلیل رژیم غذایی نامناسب ، اختلالات غده ای یا هورمونی باشد.

یکی از عوامل غده ای که در میزان متابولیسم سلولی نقش دارد نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی می شود و پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. بنابراین باید عملکرد این غده با آزمایشات لازم بررسی شود و در صورت لزوم از داروهای مناسب استفاده شود.

عملکرد نامنظم هورمون های زنانه بر افزایش وزن زنان تأثیر مستقیم دارد. در زنانی که به دلیل اختلالات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست تخمدان دارند ، نوعی مقاومت به انسولین وجود دارد که منجر به چاقی در این افراد می شود.

عدم تنظیم رژیم غذایی

تنظیم وعده های غذایی ، حذف نکردن برخی از وعده های غذایی ، نخوردن وعده های غذایی تأثیر مستقیمی بر تنظیم متابولیسم دارد. یکی از دلایل این امر ، اثر (ترموژنیک) انرژی بر غذا است. برای هر وعده غذایی که مصرف می کنیم ، بدن از کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن استفاده می کند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (به شرطی که میزان مصرف روزانه افزایش نیابد) ، بدن می تواند کالری بیشتری نسبت به مقدار مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی متابولیسم بدن را برای مدت طولانی کاهش می دهد زیرا بدن برای حفظ بقای خود متابولیسم را برای حفظ انرژی دریافتی کاهش می دهد. بنابراین ، کسانی که یک وعده غذایی می خورند و معمولاً بیشتر در یک وعده غذا می خورند ، در معرض چاقی هستند. با کاهش کالری بدن ، بدن کالری دریافتی را به چربی تبدیل می کند تا در طول روز از آن استفاده نکند.

عادات غذایی غلط و شیوه زندگی اشتباه

عدم برنامه غذایی ، عادت به کاکتوس انجیر ، حتی زمانی که گرسنه نیستیم ، سریع غذا بخوریم ، بیشتر کالری روزانه را در عصر و شب دریافت کنیم ، ساعت های نامنظم خواب ، غذا خوردن به موقع و به موقع ، عدم فعالیت بدنی و عدم ورزش ، پرخوری در شرایط عاطفی مانند استرس ، غم ، شادی و غیره می تواند باعث چاقی شود.

برخی از داروها مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضدالتهاب ، داروهای هورمونی و برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی و بیماری های روانی تجویز می شوند ، می توانند باعث چاقی شوند.

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/