دکتر متخصص تغذیه انوشه آب مهمترین غذا


شاید هیچ ماده ای مهمتر از آب در غذا وجود نداشته باشد. با این حال ، ما توجه زیادی به آن نمی کنیم و حتی گاهی اوقات آن را از منوی روزانه خود حذف می کنیم.

ما می توانیم چند هفته بدون غذا بمانیم ، اما فقط چند روز بدون آب خواهیم بود.

همه سلولهای انسان حاوی آب هستند. 60 درصد از وزن کل بدن و 70 درصد از وزن بدن بدون آب است.

بنابراین نسبت آب در بدن بین 50 تا 75 درصد است که با توجه به سن و میزان چربی بدن متفاوت است. آب فواید زیادی برای بدن دارد که به نمونه هایی از آن اشاره می شود.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ها ضروری است و آب جزء همه مایعات سلولی است.
  • به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود غذا به سلول و دفع مواد دفع کننده از آن نقش دارد.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند. تبخیر آب از سطح پوست به صورت عرق بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی به عنوان حلال مواد مغذی ایفا می کند همه مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها باید برای تغذیه سلول ، که نقش آب است ، به تمام نقاط بدن منتقل شوند.
  • آب به عنوان یک کاتالیزور در بسیاری از واکنش های بیولوژیکی در سلول ، معده ، روده کوچک و محل هضم عمل می کند. بنابراین برای بسیاری از واکنشهای گوارشی و متابولیسم غذا مهم است.
  • آب حرکات مفصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • به تبادل گاز در دستگاه تفسی کمک می کند.

با کم آبی بدن ، کارایی انسان تا حد زیادی کاهش می یابد. کاهش آب بدن به میزان چهار تا پنج درصد باعث کاهش قدرت و کارایی 20 تا 30 درصد می شود. اولین علامت کم آبی ، تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود دو درصد از بدن بدن دچار کم آبی شود. بنابراین ، توصیه می شود قبل از تشنگی ، آب بنوشید. از دست دادن 10 درصد آب بدن باعث کم آبی شدید و از دست دادن 20 درصد از آن کشنده است.

بدن آب را از راه های مختلف از جمله ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه از دست می دهد. نیاز به آب و همچنین حفظ تعادل آب در بدن بستگی به سن ، فعالیت بدنی ، گرما ، رژیم غذایی و بیماری دارد. آب در نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است. در شرایط عادی ، بزرگسالان به ازای هر 1000 کالری مصرفی به یک لیتر و کودکان به 1.5 لیتر آب نیاز دارند. نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش می یابد ، اما در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

اگر نیاز روزانه بدن به آب را 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) در نظر بگیریم ، 1500 میلی لیتر از آن با نوشیدن مایعات ، 850 میلی لیتر با آب در غذا و 250 میلی لیتر با آب متابولیک تأمین می شود.

آب متابولیک به دلیل تجزیه غذای خورده شده در بدن ایجاد می شود. به طور متوسط ​​، به ازای هر 100 کالری متابولیزه شده در بدن ، 13 گرم آب متابولیک به دست می آید.

بنابراین ، مشاهده شده است که نوشیدن آب نقش مهمی در هیدراتاسیون بدن دارد. بهتر است روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا بدن هیدراته شود. میوه ها و سبزیجات نیز آب زیادی دارند و معمولاً 70 تا 95 درصد وزن آنها را آب تشکیل می دهد و یکی از منابع مناسب تامین آب محسوب می شوند.

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/