تست پیاده روی 6 دقیقه ای (آزمون 6MWT) چیست؟ | 6 دقیقه تست پیاده روی


تست پیاده روی 6 دقیقه ای ، که با نام 6MWT یا 6 دقیقه پیاده روی نیز شناخته می شود ، یکی از راه های ارزیابی تحمل ورزش در افراد است.

تست پیاده روی 6 دقیقه ای یکی از روش های ارزیابی اثربخشی درمان ها است. این آزمایش به پزشک شما کمک می کند تا درمان را برنامه ریزی کرده و جراحی را ادامه دهد.

در این مقاله ، آزمون پیاده روی 6 دقیقه ای ، سیستم نمره گذاری و اهمیت نتایج این آزمون را بررسی می کنیم.

نکات کلی:

  • در یک آزمایش پیاده روی 6 دقیقه ای ، توانایی فرد برای راه رفتن به مدت 6 دقیقه اندازه گیری می شود.
  • آزمون پیاده روی 6 دقیقه ای ، آزمایشی آسان ، ساده ، ایمن و قابل اعتماد است که در 6 دقیقه به افراد امتیاز می دهد.
  • از آزمون پیاده روی 6 دقیقه ای برای اندازه گیری و ارزیابی عملکرد و تناسب افراد با شرایط بهداشتی خاص استفاده می شود.
  • نمره به دست آمده از این آزمون نشان دهنده توانایی ورزشی فرد است و پزشک از آن برای ارزیابی میزان بهبود توانایی فرد در ورزش استفاده می کند.

همچنین بخوانید:

مزایای پیاده روی سریع (کلیک کنید)

تعریف تست پیاده روی 6 دقیقه ای

آزمایش پیاده روی 6 دقیقه ای (6MWT) برای اندازه گیری فاصله پیاده روی فرد روی سطح صاف 6 دقیقه انجام می شود.

این روش آزمایشی برای اندازه گیری واکنش در تمام سیستم های بدن در حین تمرین مفید است. اینها شامل سیستم های تنفسی ، قلبی عروقی ، گردش خون و عضلانی است.

هدف از این آزمایش این است که ظرف 6 دقیقه پس از تعیین سرعت توسط فرد انجام شود. با توجه به اینکه این تست شامل پیاده روی به عنوان بخشی از زندگی روزمره است ، بیش از یک تمرین شدید سطح عملکرد فرد را نشان می دهد.

همچنین بخوانید:

آیا روزانه یک ساعت پیاده روی می کنید؟ (کلیک)

هدف

آزمون پیاده روی 6 دقیقه ای (6MWT) میزان تحمل تمرین را برای افراد مبتلا به بیماری های مختلف اندازه گیری می کند.

این آزمایش نه تنها راهی برای اندازه گیری سلامت عمومی افراد است ، بلکه پزشک از آن برای نظارت بر اثربخشی برنامه درمانی فعلی و ارزیابی پیشرفت آنها استفاده می کند.

پزشکان معمولاً برای ارزیابی وضعیت بیماران قلبی یا ریوی با استفاده از روش های زیر ، یک آزمایش پیاده روی 6 دقیقه ای انجام می دهند:

  • بیماری قلبی: بیماری قلبی بر قلب تأثیر می گذارد و به عنوان مثال ، نارسایی قلبی می تواند منجر به عملکرد ضعیف قلب شود.
  • بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD): COPD یک اصطلاح رایج برای بیماری هایی مانند آمفیزم و برونشیت مزمن است که باعث انسداد راه هوایی می شود.
  • فشار خون ریوی: این فشار خون بالا در شریان هایی که از قلب به ریه ها منتقل می شوند رخ می دهد.
  • بیماری بینابینی ریه: این بیماری باعث ایجاد زخم های پیشرونده در بافت ریه از جمله فیبروز ریوی ایدیوپاتیک می شود.

علاوه بر این ، پزشکان از این آزمایش قبل از پیوند ریه برای ارزیابی توانایی فرد در مقاومت در برابر جراحی استفاده می کنند.

اگرچه هدف اصلی این آزمایش ارزیابی افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی است ، اما پزشکان از آن برای اندازه گیری افراد مسن و کودکان مبتلا به مشکلاتی مانند سکته مغزی ، بیماری های روماتیسمی و بیماری های عصبی استفاده می کنند.

همچنین بخوانید:

تمرینات تقویت ظرفیت ریه (کلیک کنید)

نحوه انجام آزمایش پیاده روی 6 دقیقه ای (6MWT)

مردم باید انتظار انجام کارهای زیر را داشته باشند:

  • قبل از شروع آزمایش ضربان قلب ، فشار خون ، اکسیژن خون و تنفس را اندازه گیری کنید
  • مسیرها را دریافت کرده و سرعتی را که می خواهید طی 6 دقیقه طی کنید انتخاب کنید
  • قابلیت استراحت (ایستادن) یا ترمز به مدت 6 دقیقه
  • نیاز به گزارش مشکلات تنفسی یا درد قفسه سینه در طول آزمایش
  • برای تعیین امتیاز به طول مسیر 6 دقیقه توجه کنید
  • ضربان قلب ، فشار خون ، اکسیژن خون و تنفس را اندازه گیری کنید

افراد قبل از انجام 6 دقیقه پیاده روی (6MWT) باید از موارد زیر اجتناب کنند:

  • یک غذای سنگین بخورید
  • لباس های محدود کننده بپوشید
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل
  • ورزشهای افراطی

همچنین بخوانید:

فواید ورزش برای سلامت جسمی و روحی (کلیک کنید)

سیستم امتیازدهی و ارزشهای طبیعی

این نمره شامل ضرب تعداد مسیرهای عبور شده است. به عنوان مثال ، اگر شخصی 40 برابر طول یک پیست 12 متری پیاده روی کند ، نمره او با ضرب 40 در 12 ، یعنی 480 به دست می آید.

شواهد نشان می دهد که مزایای بزرگسالان سالم 400 تا 700 است. با این حال ، عواملی مانند سن ، جنس و بیماری های زمینه ای این میزان را تغییر می دهند.

این نتایج به چه معناست؟

هرچه نمرات فرد بالاتر باشد ، استقامت ورزشی او بیشتر است. نمره پایین نیز با عملکرد پایین ورزشی مرتبط است.

نتایج آزمایش پیاده روی 6 دقیقه ای (6MWT) به پزشکان کمک می کند تا اثربخشی درمان را برای افزایش تحمل ورزش ارزیابی کنند.

پزشکان پس از بررسی نمره فرد ، برنامه دارویی یا ورزشی او را تغییر می دهند.

با این حال ، پزشکان این نمرات را در زمان های مختلف (6 ماه یا یک سال) بررسی می کنند و بر اساس مقایسه با کمترین تغییر قابل تشخیص (MDC) تغییراتی را ایجاد می کنند. MDC کوچکترین تفاوت امتیاز است تا احتمال تغییرات ناشی از خطاها را کاهش دهد.

پزشکان همچنین کمترین تفاوت معنی دار (MID) را در نظر می گیرند که کوچکترین تغییر در نتیجه درمانی است که از نظر بالینی فرد آن را مهم می داند.

اگرچه MID بسته به روش آزمایش و جمعیت مورد مطالعه کمی متفاوت است ، اما طبق شواهد موجود حدود 30 متر خواهد بود.

طبق مطالعه ای در سال 2019 ، پزشکان از نتایج آزمایش پیاده روی 6 دقیقه ای (6MWT) برای پیش بینی شدت یا ماهیت بالقوه کشنده بیماری ریوی استفاده می کنند. طبق یک آزمایش پیاده روی 6 دقیقه ای (6MWT) ، اطلاعات قابل اطمینان در مورد توانایی عملکرد روزانه و بینایی افراد مبتلا به نارسایی قلبی را ارائه می دهد.

همچنین بخوانید:

فواید پیاده روی بعد از غذا خوردن (کلیک کنید)

نکاتی برای آزمایش پیاده روی 6 دقیقه ای (6MWT)

پرستاران که به بیماران آزمایش کننده کمک می کنند باید مراحل زیر را در نظر بگیرند:

  • مهاربندها یا وسایل کمکی استفاده شده در طول آزمایش را مستند کنید
  • اگر نمی توانید راه بروید ، صفر را ثبت کنید
  • اگر قرار است فرد بنشیند و نمره یکسانی را با نتیجه نهایی ثبت کند ، آزمون را متوقف کنید

خطرات و ایمنی

به گفته انجمن ریه آمریکا (ALA) ، پزشکان آزمایش پیاده روی 6 دقیقه ای (6MWT) را کم خطر می دانند. در حقیقت ، آزمایش کننده فرد را از نظر علائم درد قفسه سینه یا مشکلات تنفسی تحت نظر می گیرد.

در صورت نیاز اکسیژن و سایر تجهیزات پزشکی اضطراری نیز در دسترس خواهد بود.

طرز تهیه

به گفته ALA ، افراد نباید قبل از انجام آزمایش ، غذای سنگین بخورند یا ورزش سختی انجام دهند.

علاوه بر این ، موارد زیر مورد نیاز است:

  • لباس و کفش راحت بپوشید
  • مصرف مداوم داروها
  • در صورت لزوم ، از لوازم جانبی مانند عصا یا واکر استفاده کنید

خلاصه

تست پیاده روی 6 دقیقه ای (6MWT) روشی برای اندازه گیری توانایی ورزشی فرد است. این آزمایش مفید و بی خطر است و به پزشک شما کمک می کند تا سلامت کلی و اثربخشی درمان های فعلی را ارزیابی کند.

پزشکان این آزمایش را برای افرادی که بیماری قلبی یا ریوی دارند توصیه می کنند.

پزشک با مقایسه نمرات فعلی و گذشته پیشرفت افراد را زیر نظر دارد. اگر نمره کاهش یابد ، سیر بیماری را نشان می دهد و اگر به میزان قابل توجهی افزایش یابد ، نشان دهنده اثربخشی درمان است.

برای مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت از داروخانه آنلاین Oiro کلیک.

No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/