تأثیر کراتین بر کلیه ها ؛ آیا کراتین برای کلیه ها مضر است؟ علوم ورزشی


آنچه در این مقاله می خوانید

کراتین یکی از رایج ترین مکمل هایی است که توسط بدنسازان و ورزشکاران استفاده می شود. کراتین فواید زیادی دارد که آن را برای کسانی که با وزنه تمرین می کنند یا ورزشکار هستند مناسب می کند. دلیل اصلی استفاده افراد از کراتین این است که در بلند کردن وزنه های سنگین تر ، بهبود عملکرد ورزشی یا عضله سازی بیشتر قوی شوند. شواهدی وجود دارد که کراتین می تواند به این اهداف کمک کند. با این حال ، هنگام مصرف مکمل ها ، باید ایمنی آنها را نیز در نظر بگیرید. گاهی اوقات افرادی که کراتین مصرف می کنند ، کراتین خون آنها افزایش می یابد. سطوح بالای کراتین در خون نشان دهنده اختلال در عملکرد کلیه است. آیا کراتین برای کلیه ها مضر است؟

مصرف کراتین میزان فسفو کراتین را در داخل سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد. این مهم است زیرا سلول های ماهیچه ای می توانند از فسفوکراتین برای تامین انرژی استفاده کنند. هنگام وزن کشی یا تمرینات ورزشی کوتاه مدت ، از فسفوکراتین به عنوان منبع انرژی کوتاه مدت استفاده می کنید. فسفوکراتین همچنین به بازسازی آدنوزین تری فسفات ، که جریان انرژی به داخل سلول است ، کمک می کند.

بنابراین ، کراتین برای عملکرد ورزشی ، به ویژه فعالیت های شدید و کوتاه مدت مثر است. هیچ مدرکی مبنی بر افزایش استقامت کراتین وجود ندارد. علاوه بر این ، بر اساس یافته های علمی ، کراتین فاکتورهای رشد مانند IGF-1 را در سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد که ممکن است منجر به بهبود هیپرتروفی عضلات شود.

کراتین علاوه بر تأثیر مثبت بر عملکرد ورزشی ، می تواند به عضله سازی نیز کمک کند. وقتی کراتین فسفات بیشتری در سلول های ماهیچه ای خود دارید ، ماهیچه آب بیشتری را در خود نگه می دارد و بزرگتر به نظر می رسد. بدنسازان حرفه ای از تأثیر کراتین بر ظاهر ماهیچه ها راضی هستند ، اگرچه ظاهر کامل ماهیچه بیشتر به دلیل تورم آن است و در صورت قطع کراتین ، تورم ماهیچه نیز به خواب می رود.

یعنی بزرگ شدن ماهیچه ها به دلیل مصرف کراتین به دلیل افزایش اندازه فیبر ماهیچه ای نیست. با این حال ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کراتین می تواند عملکرد تمرینات قدرتی را افزایش دهد. برخی آزمایشات نشان داده است که مکمل کراتین به بهبود سریعتر ماهیچه ها کمک می کند.

اینکه مصرف کراتین بر ظاهر ماهیچه های شما چه تاثیری دارد ، یک چیز است و مهمتر اینکه کراتین می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

عوارض جانبی کراتین بر کلیه ها

بسیاری از مردم کراتین را با کراتینین یکسان می دانند ، اما این دو با هم تفاوت دارند. پزشکان از کراتینین به عنوان نشانگر عملکرد کلیه استفاده می کنند. یکی از راههای تشخیص نارسایی کلیه پزشکان اندازه گیری میزان کراتینین در خون است. کراتینین بالاتر از حد طبیعی نشان می دهد که کلیه ها به درستی عمل نمی کنند. افزایش کراتینین ممکن است اولین علامت نارسایی کلیه باشد.

کراتین و کراتینین با یکدیگر مرتبط هستند ، اگرچه از نظر مولکولی متفاوت هستند. هنگامی که کراتین را به عنوان مکمل یا از منابع طبیعی مانند گوشت مصرف می کنید ، برخی بافت ها ، از جمله بافت ماهیچه ای ، آن را به فسفوکراتین تبدیل می کنند. هنگامی که ماهیچه ها به انرژی نیاز دارند ، سلول ها می توانند از گروه فسفات برای تولید آدنوزین تری فسفات استفاده کنند.

آدنوزین تری فسفات انرژی است که باعث انقباض عضلات می شود. آنچه باقی می ماند کراتینین است و کلیه های شما راه هایی برای خلاص شدن از شر این کراتینین اضافی دارند. در یک فرد سالم ، فقط مقدار کمی کراتینین در خون باقی مانده است و با آزمایش خون می توانید میزان آن را تشخیص دهید و این یکی از مفیدترین نشانگرها برای تشخیص عملکرد کلیه است.

بنابراین اگر میزان کراتینین خون شما با توجه به آنچه آزمایش خون شما نشان می دهد بالاتر از حد نرمال باشد ، مانند چراغ قرمز برای سلامت کلیه های شما است. اما اگر خودتان را با مکمل های کراتین بمباران کنید ، پس نباید انتظار داشته باشید که سطح کراتین در خون شما افزایش یابد؟

اگر دوز متوسط ​​کراتین مصرف کنید ، ممکن است سطح کراتینین شما در خون افزایش یابد ، اما این افزایش به نارسایی کلیه مربوط نمی شود. اما زیاده روی نکنید. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف 10 گرم کراتین در روز می تواند در طولانی مدت مضر باشد.

حاکی از
باید خوانده شود:

کدام دارو یا مکمل بدنسازی برای کبد مضر است؟

چه مقدار کراتین باید مصرف کنید تا کراتینین خون شما افزایش یابد؟

اکثر مطالعات نشان می دهند که اگر کمتر از 5 گرم کراتین در روز مصرف کنید ، افزایش کراتینین در خون شما قابل توجه نخواهد بود ، اما مصرف بیش از این مقدار باعث افزایش اندک کراتینین در خون می شود. با این حال ، این افزایش کراتینین منجر به عملکرد غیر طبیعی کلیه نمی شود.

آیا مصرف طولانی مدت کراتین مضر است؟

اگرچه افزایش کراتینین در افرادی که دوزهای بالای کراتین مصرف می کنند ، نشان دهنده مشکلات کلیوی نیست ، اما مشخص نیست که آیا مصرف طولانی مدت کراتین برای افرادی که قبلاً مشکلات کلیوی دارند مناسب است یا خیر. مصرف کراتین ، حداقل در کوتاه مدت ، ممکن است عملکرد کلیه را مختل نکند ، اما چندین مطالعه بررسی کرده اند که چگونه مصرف طولانی مدت کراتین بر عملکرد کلیه در افرادی که مشکلات کلیوی دارند ، تأثیر می گذارد.

اگر سابقه بیماری کلیوی یا عملکرد غیر طبیعی کلیه دارید ، قبل از مصرف کراتین از پزشک خود اجازه بگیرید ، زیرا مصرف کراتین می تواند برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند مشکل ساز شود.

آیا می توانید از منابع غذایی به اندازه کافی کراتین دریافت کنید؟

دوز کراتین مصرفی ورزشکاران از 3 گرم تا 10 گرم در روز است. 10 گرم بیشترین میزان کراتین است که آزمایشات آن را برای افرادی که ورزش های شدید انجام می دهند بی ضرر است و مناسب است. شما می توانید کراتین را از منابع طبیعی مانند گوشت قرمز و ماهی دریافت کنید ، اما به شرطی که بسیاری از این غذاها را بخورید. یک پوند گوشت گاو یا ماهی آزاد تنها یک تا سه گرم کراتین را تأمین می کند. برای اکثر مردم ، به ویژه افرادی که رژیم گیاهخواری دارند ، دریافت کراتین کافی از طریق رژیم غذایی امکان پذیر نیست.

آیا باید کراتین مصرف کنم؟

مصرف کوتاه مدت کراتین برای افراد سالم مضر نیست ، اما هنوز سوالاتی وجود دارد که آیا افراد دارای مشکلات سلامتی می توانند کراتین را برای مدت طولانی مصرف کنند. علاوه بر این ، بیشتر مطالعات در مورد فواید کراتین بر روی مردان انجام شده است. برخی از مطالعات نشان می دهد که فواید کراتین برای زنان کمتر است. اینکه آیا باید کراتین مصرف کنید بستگی به هدف شما دارد.

مکمل کراتین می تواند مفید باشد اگر در ورزش هایی شرکت می کنید که باید سخت تمرین کنید یا به طور طبیعی اکتومورف (باریک و باریک) هستید و می خواهید عضلات بیشتری بسازید.

اگر گیاه خوار یا گیاه خوار هستید ، منطقی است که از مکمل کراتین استفاده کنید زیرا از طریق رژیم غذایی خود مقدار زیادی کراتین دریافت نمی کنید. گیاهان منابع خوبی از کراتین نیستند. اما مطالعات نشان می دهد که واکنش های متفاوت انسان ها نسبت به کراتین وجود دارد. برخی از افراد ممکن است از مصرف کراتین سود نبرند. همچنین به خاطر داشته باشید که ما هنوز مطمئن نیستیم که مصرف کراتین در دراز مدت مضر است یا خیر!

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


No Responses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها
    https://2cindiet.ir/

     

    https://adiet.ir/

     

    https://atkinsshop.ir/

     

    https://arydiet.ir/

    https://badiet.ir/

     

    https://behsadiet.ir/

     

    https://cdiet.ir/

     

    https://chetorr.ir/

     

    https://cliksalamat.ir/

     

    https://clobfit.ir/

     

    https://dfdiet.ir/

     

    https://dietcolob.ir/

     

    https://dietdarmani.ir/

     

    https://dietforlife.ir/

     

    https://dietgroups.ir/

     

    https://dietiic.ir/

     

    https://dietition.ir/

     

    https://dietrejim.ir/

     

    https://dietsalamat.ir/

     

    https://dietsnews.ir/

     

    https://dranbaraa.ir/

     

    https://drbizh.ir/

     

    https://drrezbiz.ir/

     

    https://drshadibizhani.ir/

     

    https://drvitamind.ir/

     

    https://elmetaghzie.ir/

     

    https://exirsalamati.ir/

     

    https://fdiet.ir/

     

    https://fitanfood.ir/

     

    https://fitnesdiet.ir/

     

    https://fitaamin.ir/

     

    https://ganut.ir/

     

    https://foodketo.ir/

     

    https://ghafaridiete.ir/

     

    https://gi-si.ir/

     

    https://gvrt.ir/

     

    https://h-new.ir/

     

    https://happydiet.ir/

     

    https://healthdiets.ir/

     

    https://healthsnews.ir/

     

    https://hodafit.ir/

    https://kermanycom.ir/

     

    https://holodiet.ir/

     

    https://kermanyy.ir/

     

    https://ketogenicdiets.ir/

     

    https://ketodietshop.ir/

     

    https://nuteladiet.ir/

     

    https://nutgeram.ir/

     

    https://nutri-diet.ir/

     

    https://nutricell.ir/

     

    https://nutritionistsnews.ir/

     

    https://mdiet.ir/

     

    https://ketoshope.ir/

     

    https://oplasdiet.ir/

     

    https://parsiandiet.ir/

     

    https://ketozists.ir/

     

    https://laghariii.ir/

     

    https://limome.ir/

     

    https://lemondiet.ir/

     

    https://lagharifit.ir/

     

    https://maangdiet.ir/

     

    https://mi-xi.ir/

     

    https://na-hi.ir/

     

    https://na-se.ir/

     

    https://namnakk.ir/

     

    https://newsab.ir/

     

    https://newshealth.ir/

    https://nildiet.ir/

     

    https://novinn.ir/

     

    https://pcosdiet.ir/

     

    https://pezeshknew.ir/

     

    https://realnutrition.ir/

     

    https://reghim.ir/

     

    https://regimekhob.ir/

     

    https://rejimeketo.ir/

     

    https://rejimkermany.ir/

     

    https://rezhimdarmani.ir/

     

    https://rezhimeghazayi.ir/

     

    https://sabosdiet.ir/

     

    https://rezhimesalem.ir/

     

    https://salamatnew.ir/

     

    https://rezhimlaghar.ir/

     

     

    https://sebnews.ir/

     

    https://zolangdiet.ir/

     

    https://zdiet.ir/

     

    https://xdiet.ir/

     

    https://truediet.ir/

     

    https://taqhzie.ir/

     

    https://wellfitdiet.ir/

     

    https://taghziehnew.ir/

     

    https://sibe-salamati.ir/

     

    https://sha-min.ir/

     

    https://gamewake.ir/

     

    https://giahpezeshkan.ir/

     

    https://ispmr.ir/

     

    https://megig.ir/

     

    https://storg.ir/